LIVESENDING FRA ŠKODA ENYAQ iV

21. září 2021

Elbiler og ladbare hybrider fra ŠKODA er en viktig del av NRKs bilpark. Blant annet sender stasjonen direkte fra en ŠKODA ENYAQ iV.

En bilpark i endring

NRK har en flåte på rundt 400 kjøretøyer. 320 av disse er personbiler og flertallet er ŠKODA-modeller. – Vi bruker hovedsakelig OCTAVIA, som er ideell til våre formål, sier Pål Brynhildsen, NRKs bilflåtesjef.


Han fortsetter med å fortelle at bilparken deres vil gjennomgå en stor endring i årene som kommer. – I løpet av få år ønsker vi at 80% av bilene våre skal være helt utslippsfrie, sier Brynhildsen. Av den grunn har NRK allerede lagt til ti nye OCTAVIA iV ladbare hybrider og ti elektriske ENYAQ iV-modeller til flåten.


NRK erstatter rundt sytti biler fra sin flåte hvert år, og antall elbiler kommer til å øke i årene fremover.


Ingenting slår egen erfaring

Etter hvert som antallet elbiler i NRKs flåte vokser, blir brukerne, dvs. NRKs ansatte, fort vant til dem.


– Vi har måttet lære brukerne våre at selv om reisen deres kan være lengre enn bilens rekkevidde, er ikke dette noe problem. Noen var litt skeptiske, men etter å ha prøvd en elbil et par ganger, ble de vant til det og klagene forsvant, sier Brynhildsen. Han legger til at det aldri har skjedd at en bil har strandet et sted fordi batteriet var tomt.


– Vi lærer brukerne at kjøring og lading av en elbil er litt annerledes enn en tradisjonell bil. Man bør lade når man kan og ikke når man må. – Hurtiglading underveis står kun for ca. 10% av bruken, men jeg må rose det faktum at hurtiglading av ENYAQ iV fungerer utmerket, sier NRKs flåteleder.


Tv-studio på fire hjul

NRK har utstyrt en av sine ENYAQ iV 60-modeller til å kunne kringkaste direkte fra lokasjon. Alt utstyret som trengs, drives av bilens batteri. – Først var vi litt bekymret for at utstyret ville tømme batteriet raskt, men vår erfaring viser at det fungerer bra, og at det ikke er noe å bekymre seg for, smiler Brynhildsen.


NRK har allerede et nytt prosjekt på gang med en ENYAQ iV80X, med mulighet for satellittoverføring. – Vi vil med egen antenne på taket kunne kringkaste fra absolutt hvor som helst, selv fra avsidesliggende områder der det ikke er hurtigladere. Men vi stoler på lademulighetene i Norge, sier Brynhildsen.

"Full tank" hver morgen

Ifølge Brynhildsen har elbilene en rekke fordeler for NRK, og hovedforskjellen er driftskostnadene. Kostnaden per kilometer for en elbil er omtrent en tredjedel eller en fjerdedel av en bensin- eller dieselbil, sier Brynhildsen.


Vi har jobbet mye med gode ladevaner, og elbilene i garasjen er alltid fulladede og klare til avreise. Slik har det ikke alltid vært med bensin og diesel, forklarer Brynhildsen. Det er totalt 25 ladere i NRKs sentrale garasje i Oslo, og antall ladepunkter på Marienlyst og ute i distriktene kommer til å øke.

Vil du vite mer om ŠKODA ENYAQ iV?

Vår elektrisk familie-SUV har en rekkevidde på inntil 528km, bagasjerom på 585 liter og mulighet for 4x4 firehjulstrekk.

Siste nytt