TIPS & TRIKS: Slik sikrer du god sikt i vinter

10. prosince 2020
Uten velfungerende vindusviskere vil du slite i vinter. Men vet du hvordan du tar vare på dem?

Vindusviskere og spylervæske er faktisk noe av det viktigste sikkerhetsutstyret på en bil. Derfor er det smart å ta godt vare på dem – spesielt nå som vinteren venter

1. Vindusviskere er ikke skurebørster

1. Vindusviskere er ikke skurebørster Den viktige oppgaven til vindusviskerne, er å stryke bort vann. De kan også fjerne møkk og sand, selvfølgelig, med dette ødelegger dem fort. Jo tørrere ruta er når du skal fjerne løvrester, barnåler eller sandpartikler, jo større er sjansen for mikroskopiske skader på viskerbladene. Det resulterer i dårligere viskefunksjon. Derfor: Hold ruten rein, og bruk rikelig med spylervæske gjennom vinteren.

Hvorfor ventepausen? Alle ŠKODAs biler har det som er kjent som «viskerforsinkelse». Dersom du ikke bruker spylervæske for en lengre periode, kan slangene opp til dysene tømmes. Da tar det litt tid før pumpen får væsken helt fram til frontruta. Om du da aktiverer spylere og viskere samtidig, vil viskerbladene skrape over en tørr rute. Derfor venter viskerne dine litt, slik at spylervæsken skal nå frontruten først.

2. Vindusviskere er ikke isskraper

Gjør det noe om viskerne fryser fast til ruta om vinteren? Nei, men du bør aldri prøve å starte dem om de er fastfrosset. Og å røske dem løs, vil nesten garantert føre til rifter i gummibladene. Det samme skjer om du prøver å viske på en iset frontrute. – Derfor er det en god idé å løfte opp vindusviskeren når du parkerer om vinteren, slik at de ikke har kontakt med frontruten. Dersom de fryser fast til ruten, må du løsne dem forsiktig med en isskrape eller bruke en spray for istining. Det tar tid, og du må være sikker på at all is er borte før du aktiverer viskerne, sier Pavel Švejdar, ansvarlig for vindusviskere og spylerdyser hos ŠKODAs tekniske utviklingsavdeling.

3. Ikke la spylerdysene fryse

Når vi snakker om å fryse fast: Å neglisjere spylerdysene i den kalde årstiden, kan også gi trøbbel. Dersom du fremdeles kjører med sommerens spylervæske, uten tilstrekkelig frostsikring, må du gjøre et viktig grep: Tømme systemet – også slangene. Ikke glem den lange som går til bakruta. Dersom spylervæsken fryser, har du nemlig plutselig et leit og unødvendig problem.

Å fylle spylervæske på en ŠKODA er enkelt, takket være en «Simply Clever»-funksjon: På nye biler er det en egen trakt, foldet sammen rundt påfyllingsrøret. Trakten har en sil med 0,5 millimeters åpning, noe som sikrer at ikke fremmedelementer som kan blokkere vindusspylerdysene følger med. Og dersom du skulle søle litt når du fyller på, kan du slappe av: Det skader ingen av delene i motorrommet. En liten praktisk opplysning: Norske biler med lyktespylere har fem liters påfyllingstank.

4. Når skal du bytte viskere?

En vanlig problemstilling er når det er på tide å bytte vindusviskerne. Viskerbladene har lang holdbarhet, de er testet for en halv million visk. Men i den norske hverdagen, varer de vanligvis ikke så lenge. Øynene dine er det beste måleinstrumentet. Dersom viskerne utelater deler av frontruta, om de legger igjen streker av vann, eller om de ikke lenger beveger seg smidig, da er det på tide å bytte. For å bytte viskere, må du først sette dem i serviceposisjon (se ramme). Det er den eneste måten å bytte dem på uten å risikere skade. Pavel Švejdar anbefaler å benytte originalviskere, ikke billige alternativ. – Billigalternativene påstås ofte å passe til en rekke ulike merker og modeller, men de passer aldri så bra som de originale viskerne. Det samme gjelder for reservedeler. I tillegg har ofte universalprodukter en adapter for å feste dem til viskerarmen. Den er skjemmende, både fra utsiden og innsiden, forklarer Švejdar.

Slik får du opp viskerne

Hvordan får du satt vindusviskerne på en ŠKODA i servicestilling? I løpet av ti sekunder, etter at tenningen er slått av, presser du viskerhendelen ned og holder den i mer enn ett sekund. Dette vil gjøre at viskerne kjøres opp i nær vertikal posisjon – servicestillingen. Da kan de trekkes bakover, slik at viskerbladene enkelt kan byttes. Det er også en god idé å sette viskerne i servicestilling og vippe dem ut fra ruta når du parkerer ute i frostperioder.

5. Nødvendig lyktespyling

Til slutt, ett siste punkt. Det begynner med et tall: 2,3 bar. Det er trykket som de integrerte lyktespylerne opererer med. Å se er viktig, men det er også viktig å bli sett – og disse spylingene gjør at du ferdes langt sikrere langs veiene. – Veldig få er klar over det, men møkkete lykter kan være farlig. Noen frontlys sender ut en svært kraftig lysstråle, spesielt xenonpærer. Når lykteglassene er skitne, gjør lysrefleksjonen i smusset at sjansen er større for å blende møtende trafikk. Derfor er det påbudt med lyktespylere på alle biler med xenonlys. For andre typer – slik som LED – er lyktespylerne kanskje mest for din egen del. En tilsmusset lykt vil redusere sikten du har i mørket betraktelig, konkluderer Švejdar.

Visste du …

… at aktivering av lyktespylere samtidig som vindusspylerne brukes første gang etter at bilen er startet opp, er lovpålagt?

… at bare den delen av lyktene som lyset passerer blir vasket av spylerne?

… at etter den første lyktespylingen, er bilen programmert til å spyle lyktene hver tiende gang frontruten spyles?

… at et autorisert servicesenter om ønskelig kan redusere denne frekvensen til hver 20. spyling?

Siste nytt