Den nye 1,5 liters motoren i ŠKODA OCTAVIA G-TEC har en ytelse på 130 hk – 20 hk mer enn forgjengeren. Den er også svært effektiv når det gjelder forbruk. I CNG-modus er CO2-utslippet redusert ytterligere, med omlag 25 prosent sammenliknet med bensin. I tillegg er NOx-utslippet også redusert. Dette gjør at ŠKODA OCTAVIA G-TEC møter EU6d-TEMP-kravene, den strengeste utslippsstandarden vi har i dag.
Naturgass som en miljøvennlig overgang
Komprimert naturgass (CNG) har et høyere energiinnhold enn bensin og diesel. Det er billigere, det brenner renere og støyer mindre. Ved å bruke biogass fra avfallsvann eller landbruk, eller syntetisk gass istedenfor CNG, får man en enda større miljøgevinst. En bil som kjører på CNG er like rask og enkel å fylle som en bil som går på bensin eller diesel.
480 kilometer rekkevidde
De tre CNG-tankene i ŠKODA OCTAVIA G-TEC har en samlet kapasitet på 17.7 kilo. Når bilen kjøres i ren CNG-modus har den en rekkevidde på hele 480 kilometer. Skulle du mot formodning gå tom for gass, starter bilen automatisk bensinmotoren som har en tank på 11.8 liter – nok til å få deg til nærmeste stasjon hvor du kan fylle naturgass.
Nye ŠKODA OCTAVIA G-TEC 1,5 TSI blir tilgjengelig med syvtrinns DSG-girkasse, ŠKODA Connect online-tjenester, som for G-TEC også inkluderer nødtelefon og Care Connect. Gjennom ŠKODA Connect-appen får du oversikt over hvor mye gass som er igjen på tankene, antall liter med bensin og den totale rekkevidden.
ŠKODA OCTAVIA G-TEC blir vist frem på bilutstillingen i Paris oktober 2018 og har produksjonsstart uke 5. 2019.