ŠKODA ENYAQ iV: En bil uten karbonavtrykk

June 3, 2021

Ingen lokale utslipp i bruk, og produksjonen har heller ikke noe karbonavtrykk. ŠKODA ENYAQ iV blir levert til norske kunder med karbonnøytral balanse.

Karbonnøytrale fabrikker

Alle ŠKODA-fabrikkene i Tsjekkia er på vei til å bli CO2-nøytrale innen utgangen av dette tiåret. Takket være overgang til renere kilder for oppvarming, og elektrisitet som kommer fra fornybare kilder, er karbonavtrykket fra bilproduksjonen stadig mindre. Fabrikken i Vrchlabí har vært karbonnøytral allerede fra slutten av 2020.


Parallelt med denne utviklingen, gjøres det også grep innen selve bilproduksjonen. Det mest naturlige stedet å kutte karbonutslipp, er selvsagt i produksjonen av den elektriske nullutslippsbilen ŠKODA ENYAQ iV.


– Vi jobber mot en karbonfri produksjon gjennom en serie av tiltak, for eksempel energikontrollsystemer, optimert ventilasjon, ny belysingsteknologi og smart klimakontroll (HVAC)., sier Peter Juhasz, prosjektleder for produktbærekraft hos ŠKODA.


Produksjonen av elbiler er en krevende prosess som involverer uønskede utslipp. Som et midlertidig tiltak, blir det kjøpt klimakvoter for å kompensere for utslipp som ikke kan unngås. Volkswagengruppen besluttet i fjor at alle de elektriske MEB-bilene skal være karbonnøytrale når de overleveres til kundene. Det garanteres med sertifisering fra TÜV NORD CERTD.

Eksempel på beærekraftstiltak fra ŠKODA:

• Ved selskapets hovedkvarter i Mladá Boleslav utenfor Praha fullførte ŠKODA installasjonen av et solcelleanlegg i november 2020. Med et areal på over 2 200 kvadratmeter produserer anlegget mer enn 450 MWh bærekraftig energi hvert år.


• Det største takmonterte solcelleanlegget i Tsjekkia, med nesten 6000 solcellemoduler, blir nå bygget på taket til ŠKODAs delesenter og logistikkbygning. Den nominelle effekten her er på 2 300 kW, og den årlige energiproduksjonen vil bli på mer enn 2 200 MWh.


• På fabrikken Pune i India er ett av landets største solcelleanlegg montert. Det bidrar til en betydelig reduksjon av karbonavtrykket: 25 770 solcellemoduler dekker rundt 15 % av fabrikkens årlige elektrisitetsbehov, og reduserer CO2-utslippet med 9 000 tonn per år.


• OPTIKON-appen, utviklet av ŠKODA, viser i detalj hvordan smarte ideer kan redusere utslippene. Ved hjelp av kunstig intelligens, sikrer appen best mulige utnyttelse av fraktcontainere. Bare i første halvdel av 2020 sparte dette 151 containertransporter, med 80 tonn CO2 spart som resultat.


I tillegg til tiltak i selve produksjonen, blir også ytterligere grep gjort.

– Det handler om alle utslipp som skjer før bilen står i salgslokalet: Komponenter som produseres hos underleverandører, transporten til fabrikken, montering på fabrikken, og utleveringen av bilene. Og utslipp som ikke kan unngås, blir altså kompensert for slik at bilene har karbonnøytral balanse når de utleveres til kundene, forklarer Juhasz.


ŠKODA arbeider med å redusere CO2-utslippene proporsjonalt i forsyningskjeden, i hele produksjonsprosessen, og i logistikken. Bruk av «grønn» elektrisitet er helt sentralt her. Batteriet i ENYAQ iV er for eksempel produsert med fornybar elektrisitet, garantert av leverandøren LG. Så sant du også sørger for å lade din ŠKODA ENYAQ iV med elektrisitet fra fornybare kilder, vil den dermed være 100 % «grønn».


Den tsjekkiske bilprodusenten vet nøyaktig for mye CO2 som genereres i hele prosessen, fra produksjonsstart til bilen står i salgslokalet. Dermed kan dette kompenseres for. CO2-sertifikatene ŠKODA kjøper akkurat nå er i et vindmølleprosjekt i India. Parken i Tamil Nadu vil ha 100 vindmøller. Med en samlet kapasitet på 200 MW, kan den levere ren energi til 600 000 husstander.

Gjenbruk av batterier

Resirkulering er også en del av livsløpsvurderingen. Når batteriene i ENYAQ iV når slutten av sin brukstid, vi de først bli gitt et «nytt liv» i «ŠKODA iV smart energy storage system». Det forlenger brukstiden, og reduserer dermed miljøfotavtrykket.


Etter dette blir batteriene resirkulert, slik at råmaterialene kan benyttes på nytt. CO2-utslippene fra resirkuleringen av bilen er allerede tatt med i regnestykket. Disse utslippene reduseres gjennom en høy resirkuleringsgrad, og at allerede resirkulerte material benyttes i stor grad.


Et smart energilagringssystem basert på brukte batterier fra ŠKODA iV-modellene lagrer bærekraftig produsert elektrisitet. På denne måten kan ŠKODA-forhandlerne lade elbilene raskt og fleksibelt, og også få elektrisitet til lys og klimaanlegg i salgslokaler og verksteder.

Vil du vite mer om ŠKODA ENYAQ iV?

Vår elektrisk familie-SUV har en rekkevidde på inntil 528km, bagasjerom på 585 liter og mulighet for 4x4 firehjulstrekk.

Siste nytt