Vet du hva "submarining" i bil er? Og vet du hvorfor du skal legge en hånd på hodet når du stiller inn setet? Her får du gode tips til hvordan du sitter sikkert bak rattet.
Vet du hva "submarining" i bil er? Og vet du hvorfor du skal legge en hånd på hodet når du stiller inn setet? Her får du gode tips til hvordan du sitter sikkert bak rattet.
Mange tror det er helt åpenbart hvordan man skal sitte i en bil, men det kan være en skummel misforståelse:
– Korrekt sittestilling er helt grunnleggende for å kjøre sikkert. Du må kunne betjene både ratt og pedaler uten å strekke deg eller gjøre unaturlige bevegelser, forklarer Robert Šťastný, medlem av forskningsteamet «ŠKODA’s Road Safety».
«Sitt så oppreist som mulig», er det mest grunnleggende prinsippet Šťastný anbefaler.
Det er tre grunner til at du ikke skal kjøre bil i «liggestiling». Den første er at rettere sittestilling gir bedre oversikt. Den andre er at du har bedre kontroll over ratt og pedaler.
Dessuten kan en for tilbakelent posisjon gi problemer med setebeltet – kroppen kan faktisk gli under ved en kollisjon, noe som kalles «submarining» på fagspråket. Dette kan i verste fall føre til at beltet blir presset mot halsen og føre til kvelning.
ŠKODAs sikkerhetsekspert har en grunnregel når du skal stille inn setet i lengderetningen: Aldri full benstrekk, heller ikke når pedalene er presset helt inn. Det skal alltid være en viss vinkel i kneet. Ellers kan bena bli presset opp i kroppen som stolper ved en ulykke.
Samme tilnærming gjelder for innstilling av rattet: Aldri strake armer. Og korrekt rattgrep er «kvart på tre», det gir det beste grepet for å manøvrere bilen.
På grunn av kollisjonsputen, skal du heller ikke sitte for tett på rattet. Kollisjonsputen skal nemlig kunne blåses helt opp før du treffer den, slik at den er på retur når kroppen møter puten.
Robert Šťastný har en enkel oppskrift for å finne den ideelle avstanden til rattet: Med skuldrene hvilende mot seteryggen, strekker du ut armen ut foran deg. Da skal håndleddet berøre rattet. Gjør du dette, får du riktig armvinkel når du griper rattet i «kvart på tre»-stilling.
Ikke glem hodestøttene. Så sant hodestøttene og personens høyde tillater det, er det ideelt at toppen av hodestøtten er like høyt som toppen av hodet.
– Det gjør ikke noe om hodestøttene er litt lavere til høye personer, men de skal aldri være lavere enn ørehøyde, sier sikkerhetseksperten.
Siste punkt er selve setehøyden. Her er tipset at det alltid skal vær plass til minst en knyttet neve mellom hodet ditt og taket. Det minimerer sjansen for hodeskader dersom bilen slår rundt.