MÅLING AV BAGASJEROM: LITT SOM Å SPILLE TETRIS

26. listopadu 2020
Å måle bagasjeromsvolum er fremdeles en manuell prosess, som gjøres med standardiserte bokser. Mennesker er nemlig bedre til dette enn datamaskiner – her kan du selv se hvordan.

ŠKODAs biler er kjente for sine rommelige bagasjerom. Den tsjekkiske bilprodusentens ulike modeller topper stadig sine klasser i denne disiplinen. Nye elektriske ENYAQ iV er ikke noe unntak. Men hvordan måles egentlig bagasjeromsvolumet? Her kan du se hvordan.

Teknikerne stabler fullt bagasjerommet med standardiserte 1-litersbokser, som måler 20x10x5 centimeter. Hvordan boksene kan stables, er bestemt i en tekniske standard (ISO3832, om du er nysgjerrig). Selv om dette kan virke rimelig rett fram, er det noen fallgruver.


– Det viktige her er at volumet vi oppnår med blokkene må kunne gjentas, til enhver tid, sier Ladislav Kraus, som er ansvarlig for utvikling av bagasjeromsvolum hos ŠKODA. I teorien skal du dermed kunne gjøre dette selv, og oppnå samme resultat som teknikerne.


Men du må følge de gjeldende reglene, akkurat som ŠKODAs teknikere. Du kan for eksempel ikke tvinge noen blokker inn, der det er litt plass til overs. Det er jo slik at tepper og polstringer gir litt etter. Reglene beskriver også hvor høyt du kan stable blokkene. Alt etter versjon av den tekniske standarden, er det opp til toppen av bakseteryggen, eller opp til hattehylla. Det kan gi store forskjeller for enkelte modeller. Men blokkene kan ikke under noen omstendighet stables så høyt at hattehylla løftes.


Teknikerne er selvsagt erfarne i denne øvelsen, og vet hvordan de skal utnytte den tilgjengelige plassen best mulig. Derfor oppnå de så langt litt bedre resultat enn volumet som oppnås med datasimuleringer. Denne «kampen» for ekstra liter i bagasjerommet begynner riktignok før blokkene stables.

Datamaskiner først

Bagasjeromsvolum er selvsagt en del av spesifikasjonene når en bil utvikles. Hvor stort volum en bilmodell til slutt får, skjer ikke på slump. Og bagasjerommet må være mer enn bare rommelig, det må også ha strukturell styrke. Bagasjerommet utvikles derfor svært grundig, inkludert styrkeberegning av alle komponenter.


– Den grunnleggende utviklingen blir gjort på datamaskiner, inkludert simuleringer av bagasjeromsvolumet. Programvaren kan gjøre dette automatisk med virtuelle versjoner av de standardiserte blokkene, forklarer Kraus.

Paradoksalt nok er dette en krevende oppgave for en datamaskin.


– Beregningene i en simulering kan gjerne ta en hel helg. Programvaren prøver jo å finne en best mulig stabling av boksene. Når den boks ikke går inn, må programmet beregne hvor langt det må gå tilbake for å finne optimal plassutnyttelse, legger Peter Hancko til, en av konstruktørene som arbeider med bagasjerom hos ŠKODA.


Å stable blokkene i en 3D-modell vil ta rundt en arbeidsdag. Å stable blokkene fysisk tar et par timer, alt etter hvor stort bagasjerommet er.


– Teknikerne oppnår som regel bedre resultat enn datasimuleringen i den virkelige målingen. Gjennomsnittlig forbedring ligger rundt fem liter, sier Hancko.

Korrekte målinger

Teknikerne utnytter sin erfaring, men ingen spesielle triks, selv om den tekniske standarden åpner for noen kreative muligheter:


– Det er for eksempel tillatt å fjerne alt fra bagasjerommet som ikke er festet fast. Men vi går ikke så langt. Vi vil at volumet skal være realistisk og i samsvar med den plassen som faktisk er mulig å utnytte, poengterer Kraus.


Rommet under gulvet i bagasjerommet er inkludert i målingene. Og når volumet med nedfelt bakseterygg måles, inkluderes også volumet under de foldede setene. Den tekniske standarden tillater dette, så sant volumet er tilgjengelig når dørene åpnes.

Å måle volumet når baksetet er nedfelt, er en relativt komplisert oppgave. Forsetene må for eksempel settes i riktig posisjon.


– Vi bruker dukker for å stille inn setet til en gjennomsnittsperson, definert i den tekniske standarden. Så bruker vi en plastplate for å ha en klar avgrensing mellom forseter og bagasjerom, det hindrer at blokkene glir fram mellom forsetene, forklarer Hancko.


Enkelte andre lagringsvolum bak forsetene inkluderes også, for eksempel i dørlommene og i fotbrønnene. Dette er fordi den tekniske standarden spesifiserer det største målbare volumet. Dette betyr også at enkelte utstyrsvalg vil begrense volumet noe.

Vil du vite mer om ŠKODA ENYAQ iV?

Vår elektrisk familie-SUV har en rekkevidde på inntil 528km, bagasjerom på 585 liter og mulighet for 4x4 firehjulstrekk.

Siste nytt