Smidig kompakt-SUV med VarioFlex og firehjulstrekk
Škoda Karoq var lillesøskenet til Škodas største SUV Kodiaq, og tok over rollen etter den populære Škoda Yeti. Den kompakte SUV-en kombinerte høy kjørekomfort med moderne teknologi, fleksibel innredning og god fremkommelighet – ideell både i byen, på landeveien og på vinterføre.
Med justerbare VarioFlex-seter og bagasjerom på opptil 1810 liter, tilbød Karoq imponerende plass og fleksibilitet i hverdagen. Dette gjorde den til et trygt og smart valg for aktive familier og alle som trengte en bil som taklet både hverdagskjøring og helgeturer.
Viktige høydepunkter:
- Fleksibel og romslig: Inntil 1810 liter bagasjeplass og VarioFlex bakseter som kunne justeres, foldes eller tas helt ut.
- Komfort i hverdagen: Stillegående kupé, myk fjæring og smidig DSG-girkasse.
- Trygg og kapabel: 4x4 firehjulstrekk, høy bakkeklaring og avanserte førerassistentsystemer.
- Effektive motorer: Bensin- og dieselmotorer fra 1,0 TSI til 2,0 TDI – med både manuell og automatgir.
- Smart teknologi: Škoda Connect, trådløs lading, digitale instrumenter og full LED-lys.
- Sikkerhet i fokus: Avanserte assistentsystemer som adaptiv cruise control, filholder og nødbrems. (Toppscore - 5 stjerner i Euro NCAP).
Selv om Škoda Karoq ikke selges som nybil i Norge lengre, lever modellen videre gjennom mange fornøyde eiere – og et utvalg bruktbiler.
Flere Karoq-versjoner
Sportline & Scout
Karoq kom i flere varianter: Sportline med sportslige designdetaljer, og Scout med robust stil og 4x4 firehjulstrekk som standard.
Spørsmål og svar om Škoda Karoq
VarioFlex var et smart og svært fleksibelt setesystem i Škoda Karoq, som gjorde det mulig å tilpasse baksetene etter behov – enten man skulle frakte passasjerer eller maksimere bagasjeplassen. Systemet besto av tre individuelle bakseter som kunne justeres, felles ned eller fjernes helt.
Hovedfunksjonene og fordelene med VarioFlex inkluderte:
- Individuelle seter: Baksetene var delt i tre separate enheter som kunne manøvreres hver for seg
- Lengdejustering: Alle setene kunne skyves i lengderetningen – opptil 150 mm – for bedre benplass eller økt bagasjerom.
- Breddejustering: Ved å fjerne midtsetet kunne de to ytre setene flyttes 80 mm nærmere midten, noe som ga bedre skulderplass for to baksetepassasjerer.
- Felle ned og fjern: Seteryggene kunne justeres individuelt for økt komfort, og hele seter kunne enkelt foldes ned eller løftes ut.
- Flat lasteflate: Når setene ble fjernet, fikk man et helt flatt og jevnt bagasjerom – ideelt for store gjenstander eller lange turer.
Navnet Karoq ble satt sammen av to ord hentet fra språk brukt av urfolk på Kodiak-øya i Alaska. Der ble en bil kalt "Karaaq", og en pil – som symboliserte Škodas logo – kalt "Ruq". Ved å kombinere disse to ordene, skapte Škoda navnet Karoq. Navnet skulle gjenspeile bilens rolle som en moderne og målrettet SUV, og bygget videre på navnet til selskapets største SUV Kodiaq.
