Škoda Karoq var lillesøskenet til Škodas største SUV Kodiaq, og tok over rollen etter den populære Škoda Yeti. Den kompakte SUV-en kombinerte høy kjørekomfort med moderne teknologi, fleksibel innredning og god fremkommelighet – ideell både i byen, på landeveien og på vinterføre.
Med justerbare VarioFlex-seter og bagasjerom på opptil 1810 liter, tilbød Karoq imponerende plass og fleksibilitet i hverdagen. Dette gjorde den til et trygt og smart valg for aktive familier og alle som trengte en bil som taklet både hverdagskjøring og helgeturer.
Selv om Škoda Karoq ikke selges som nybil i Norge lengre, lever modellen videre gjennom mange fornøyde eiere – og et utvalg bruktbiler.
Karoq kom i flere varianter: Sportline med sportslige designdetaljer, og Scout med robust stil og 4x4 firehjulstrekk som standard.
VarioFlex var et smart og svært fleksibelt setesystem i Škoda Karoq, som gjorde det mulig å tilpasse baksetene etter behov – enten man skulle frakte passasjerer eller maksimere bagasjeplassen. Systemet besto av tre individuelle bakseter som kunne justeres, felles ned eller fjernes helt.
Navnet Karoq ble satt sammen av to ord hentet fra språk brukt av urfolk på Kodiak-øya i Alaska. Der ble en bil kalt "Karaaq", og en pil – som symboliserte Škodas logo – kalt "Ruq". Ved å kombinere disse to ordene, skapte Škoda navnet Karoq. Navnet skulle gjenspeile bilens rolle som en moderne og målrettet SUV, og bygget videre på navnet til selskapets største SUV Kodiaq.