10 TING DU BØR SJEKKE PÅ BILEN OM VÅREN

10. května 2022

Når du bytter til sommerdekk, er det smart å ta en rask sjekk av bilen din. Da kan du møte våren med en ekstra god trygghetsfølelse.

Moderne biler melder fra om hvert eneste lille problem, for eksempel lavt dekktrykk. Profesjonelle verksteder sjekker på den andre siden alle nødvendige kontrollpunkter som en del av serviceprogrammet.


Likevel er det smart å bruke tiden for dekkskift, tidlig på våren, til selv å følge opp noen enkle punkter. Da forebygger du nemlig eventuelle problemer.

1. DEKK

Mønsterdybde og dekktrykk er naturlig å sjekke ved hvert hjulskift. I Norge er minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk 1,6 mm. Sjekk flere steder på dekket. Dersom dekket har skeiv slitasje, kan bilens hjulvinkler være feil – det kan du få kontrollelet på ditt verksted.

2. BREMSER OG UNDERSTELL

Dersom du skifter hjul selv, har du full tilgang til bremser og understell når hjulet er av. En ekstra vask med egnet vaskekjemi er å anbefale. Det lønner seg også å se etter begynnende rust, samt å sjekke slitasjestatus på bremseskiver og klosser. Dersom du synes noe ser tvilsomt ut, får du det sjekket hos ditt verksted. Regelmessig kontroll av understell og bremser er også en del av bilens faste serviceprogram.

3. VINDUSVISKERE OG SPYLERE

Vinteren kan ta hardt på vindusviskerbladene. Visking med is på ruten gir for eksempel lett rifter i gummien. Derfor er våren tid for å sjekke status: Legger viskerne igjen striper vann? Er spylerdysene riktig innstilt? Det er enkelt å skifte vindusviskere selv, med du kan også få hjelp til dette hos ditt nærmeste verksted.

4. VÆSKENIVÅ

Det er en fordel å ha et bevisst forhold til motorolje, kjølevæske og bremsevæske i bilen din. Ja, bilen gir beskjed dersom nivået er kritisk lavt, men hvorfor la det gå så langt? Å sjekke dette selv, krever i praksis bare at du åpner panseret. Her finner du ekspansjonstankene for bremse- og kjølevæske godt synlig, samt peilepinnen for motorolje.

5. KLIMAANLEGG

Gjennom den norske vintersesongen, er kjølebehovet i en bil minimalt. Derfor er det smart å sjekke effekten til klimaanlegget nå, før sommervarmen kommer for fullt. Dersom effekten er lav, kan det hjelpe bare å etterfylle kjølegass. Det får du gjort hos ditt verksted, som også kan kontrollere systemet for eventuelle lekkasjer.

6. EU-KONTROLL

Du blir varslet når fristen nærmer seg, men for best mulig oversikt og planlegging, er det raskt å sjekke når neste kontroll for din bil skal være gjennomført. Ditt Skoda-verksted har full oversikt, men du kan også selv sjekke dato for neste kontroll på nettsidene til Statens Vegvesen.

7. FØRSTEHJELPSPUTE

Refleksivest og førstehjelpspute kan bli kontrollert dersom du stoppes av politiet. Vesten skal være lett tilgjengelig fra førerplassen, og førstehjelpsutstyret skal være innenfor påført utløpsdato. Kontroller derfor begge deler når du gjør vårsjekken av bilen.

8. BATTERI

Du kan ikke se på batteriet om det er i god stand, og de færreste har spesialutstyr for batteritesting. Verkstedet ditt kan derimot enkelt gjennomføre en belastningstest. Den viser om du trenger å gjøre en ekstra opplading av batteriet etter vinteren, eller om du kanskje bør vurdere å bytte det ut – i alle fall innen neste vintersesong. Gjennomsnittlig levetid for et batteri er 5-6 år, men levetiden er avhengig av mange faktorer.

9. LYSSJEKK

Enhver kan se om en lyspære er gått, men en lyssjekk innebærer mer enn virker/ virker ikke. Profesjonelle bruker måleutstyr med diagnoseprogramvare som kontrollerer om lyskjeglen har korrekt retning og lengde, og om den blender motgående trafikk. Derfor er det smart å bestille dette dersom bilen likevel er innom på verksted.

10. DIAGNOSTIKK

Moderne biler registrerer alle alvorlige feil. I tillegg til visningen som røde eller gule varsellys i bilen, blir informasjon om dette lagret i bilens «hjerne». Når du først har bilen på verksted, skader det ikke å spørre om å få en utskrift av feilminnet – slik at du selv har full oversikt og kontroll.

Siste nytt