I 1956 begynte arbeidet med å utvikle en åpen toseter racerbil med kodenavnet 968. Mot slutten av året kunne prototypen ŠKODA 1100 OHC presenteres for publikum.
Det røde vidunderet var 3,88 meter langt, 1,43 meter bredt, 0,96 meter høyt og hadde en akselavstand på 2,2 meter. På grunn av et svært lett fiberglasskarosseri veide bilen kun 550 kg totalt.
Bilens hjerte - en firesylindret rekkemotor med slagvolum på 1089 cm3 og to overliggende kamaksler, hadde en effekt på 92 hk ved et turtall på 7700 o/min, men kunne komme opp i hele 8500 o/min. Ytelsen på 85 hk per liter slagvolum var også imponerende på den tiden.
Motoren var plassert foran, mens clutch, femtrinns girkasse og differensial var samlet i én enhet bak. Drivstoffet var høyoktan flybensin.
Lav vekt og luftmotstand sammen med motorens høye ytelse gav svært god akselerasjon og en topphastighet på 200 km/t. Den ideelle vektfordelingen bidro også ytterligere til bilens gode kjøreegenskaper.
Førerne falt både for den presise og raske styringen og det avtakbare treeikers rattet, som gjorde det enkelt å komme seg ut og inn av førersetet. Også torsjonsfjæring og bilens 15-tommershjul med trådeiker var svært avansert på denne tiden.
Den første offentlige demonstrasjonen av den nye bilen på bane endte med seier. Miroslav Fousek, som var en erfaren fabrikkfører, kjørte ŠKODA 1100 OHC inn til seier på Mladá Boleslav-banen i juni 1958. Den kompliserte politiske situasjon i Europa på slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet gjorde at bilen først og fremst ble brukt på baner i sosialistiske land i Europa.
Det ble totalt kun bygget to eksemplarer av den åpne racingbilen 1100 OHC, men i 1959 bygde designerne i Mladá Boleslav i tillegg to 1100 OHC-varianter i coupe-versjon. Denne gangen med lukket aluminiumskarosseri. Ingeniørene maktet å beholde de gode kjøreegenskapene og begrense totalvekten til 618 kg.
Begge coupeene har dessverre blitt ødelagt i kollisjoner i vanlig veitrafikk i senere tid, men eksperter ved ŠKODA-museets restaurasjonsverksted er i gang med å prøve å få liv i en av disse vakre bilene ved hjelp av det bevarte understellet og motoren fra den opprinnelige prototypen.
Den ene av de to ŠKODA 1100 OHC-prototypene er i dag eid av ŠKODA-importøren i Storbritannia, mens den andre er en av juvelene i samlingen til ŠKODA-museet i Mladá Boleslav og deltar fortsatt på veteranbiltreff/utstillinger både i Tsjekkia og i utlandet.
Vil du vite mer om ŠKODA-modeller gjennom historien? Besøk ŠKODA-museet sine internasjonale nettsider.