Ikke mange vet at avisingsspray kan være en effektiv forebygging av ising. Legger du den på bilens frontrute om kvelden, vil du mest trolig ha lite å skrape morgenen etter. Også hvor du parkerer spiller inn. Om mulig er det smart å sette bilen med fronten mot sørøst. Da vil en eventuell morgensol varme opp frontruta, og i det minste gjøre skrapejobben lettere.
Det er dessverre mulig å våkne til en bil som også har is på innsiden av rutene. Grunnen er enkel. Fuktig luft kondenserer mot kaldt glass, og er det under 0 grader inne i bilen, betyr det is. Må du skrape også på innsiden, er det et godt tips å legge et håndkle over dashbordet for å samle opp det du skraper av.
Det beste tipset mot innvendig ising er nemlig å unngå fuktigheten i bilen. Enkle ting hjelper, som å slå det meste av snøen av skoene før du setter deg inn. Børst av unger som har lekt i snøen også. Og danner det seg dammer på gulvmattene, er det lurt å ta dem ut og tømme dem før du parkerer for kvelden.
ŠKODA har også smart teknologi som vil hjelpe deg å holde bilen tørr. Har din bil parkeringsvarmer, bør du ganske enkelt bruke den. Og klimaanlegget har en fuktighetssensor som vil beregne duggpunktet på frontruten, og klimakompressoren vil tørke lufta i kupeen.
– I «Auto»-modus vil klimaanlegget reagere og hindre dugging før problemet oppstår. Systemet øker både temperaturen og luftstrømmen mot ruten for å oppnå dette. Klimakompressoren aktiveres også. Derfor er det ikke lurt å slå av klimaanlegget om vinteren, eller å bruke for mye omluftfunksjon. Den enkle anbefalingen er å bruke klimaanlegget mest mulig i «Auto»-modus.
Har du perioder med mye småkjøring, vil det også lønne seg å legge inn litt lengre turer en gang iblant, slik at bilen blir gjennomvarm. Og har du tilgang til en oppvarmet garasje, kan gjerne sette dører eller vinduer åpne etter fuktige perioder, for å ventilere bilen godt.