Ikke mange vet at avisingsspray kan være en effektiv forebygging av ising. Legger du den på bilens frontrute om kvelden, vil du mest trolig ha lite å skrape morgenen etter. Også hvor du parkerer spiller inn. Om mulig er det smart å sette bilen med fronten mot sørøst. Da vil en eventuell morgensol varme opp frontruta, og i det minste gjøre skrapejobben lettere.
I Norge bør en isskrape høre til baisutstyret i enhver bil. ŠKODA-eiere har en fordel her: Isskrapen har en fast plass på innsiden av tanklokket. I den nye el-SUV-en ENYAQ finner du den i bakluka. Hvorfor der? Hvorfor ikke i førerdøren? Dette er en velprøvd «Simply Clever»-løsning: Når du åpner tanklokket eller bakluka, faller det ikke snø inn i bilen. Når du skal fjerne snø og is, er det derfor best å starte med siderutene – før du åpner dem. Så kan du eventuelt starte bilen og få i gang varmeapparatet, eller bruke varmetrådene i frontruta, for å mykne opp isen der før den skrapes.
Det skader på ingen måte å legge et teppe eller et plasttrekk over frontruten om natten. Om du vil ha noe mer stilfullt, finnes det frontrutetrekk som er spesielt tilpasset til bilen din. Noen festes ved å legge dem inn i døråpningene, mens andre holdes på plass med magneter mot bilens karosseri. Papir og papp er best å styre unna. Dersom det blir bløtt før det fryser på, vil det fryse fast til glasset og bare gjøre skrapejobben verre.
Avisingsspray er en del av vinterutstyret du kan kjøpe hos din ŠKODA-forhandler. Den gjør en meget god jobb, og den kan altså også sprayes på ruta om kvelden for å hindre ising i løpet av natten. I nødstilfeller kan du også bruke ordinære husholdningsartikler. Har du en tom sprayflaske, kan du fylle den med 1/3 vann og 2/3 eddik. Den blandingen kan brukes både som avisingsspray, og til å fjerne limrester.
Bruk aldri metall eller andre gjenstander som kan lage riper i ruta når du skraper is, heller ikke i nødstilfeller. Bruk heller ikke bankkort. Ikke bare er de så godt som ubrukelig til oppgaven, det er også en stor sjanse for at de knekker. Og da må du gjerne vente i en uke før banken får sendt deg et nytt kort.
Dersom bilens vindusviskere er frosset fast, må du aldri rive dem løs med makt. Du må heller ikke aktivere dem før ruten er helt fri for is. Begge deler vil ødelegge gummien i viskerbladene. Derfor er det en god idé å forsikre seg om at viskerhendelen er i posisjon «av» når du parkerer – spesielt dersom din bil har regnsensor.
Til tross for enkelte «imponerende» YouTube-tips, bør du ikke bruke varmt vann i en pose til å smelte isen på rutene. Den raske temperaturendringen kan få glasset til å sprekke, spesielt dersom frontruta har en liten steinsprettskade. Faren er enda større om du heller det varme vannet rett på ruta, og da er det også en fare for at det vil fryse til is igjen før det har forlatt bilen.
Det er dessverre mulig å våkne til en bil som også har is på innsiden av rutene. Grunnen er enkel. Fuktig luft kondenserer mot kaldt glass, og er det under 0 grader inne i bilen, betyr det is. Må du skrape også på innsiden, er det et godt tips å legge et håndkle over dashbordet for å samle opp det du skraper av.
Det beste tipset mot innvendig ising er nemlig å unngå fuktigheten i bilen. Enkle ting hjelper, som å slå det meste av snøen av skoene før du setter deg inn. Børst av unger som har lekt i snøen også. Og danner det seg dammer på gulvmattene, er det lurt å ta dem ut og tømme dem før du parkerer for kvelden.
ŠKODA har også smart teknologi som vil hjelpe deg å holde bilen tørr. Har din bil parkeringsvarmer, bør du ganske enkelt bruke den. Og klimaanlegget har en fuktighetssensor som vil beregne duggpunktet på frontruten, og klimakompressoren vil tørke lufta i kupeen.
– I «Auto»-modus vil klimaanlegget reagere og hindre dugging før problemet oppstår. Systemet øker både temperaturen og luftstrømmen mot ruten for å oppnå dette. Klimakompressoren aktiveres også. Derfor er det ikke lurt å slå av klimaanlegget om vinteren, eller å bruke for mye omluftfunksjon. Den enkle anbefalingen er å bruke klimaanlegget mest mulig i «Auto»-modus.
Har du perioder med mye småkjøring, vil det også lønne seg å legge inn litt lengre turer en gang iblant, slik at bilen blir gjennomvarm. Og har du tilgang til en oppvarmet garasje, kan gjerne sette dører eller vinduer åpne etter fuktige perioder, for å ventilere bilen godt.