Norges mest populære stasjonsvogn
Škoda Octavia var i mange år Norges mest populære stasjonsvogn – et naturlig førstevalg for barnefamilier og en favoritt blant dem som ville ha mye bil for pengene. Med sin romslige plass, store bagasjerom og pålitelige kjøreegenskaper ble den for mange selve symbolet på en vellykket stasjonsvogn. En bil som gjorde hverdagen enklere og helgeturene bedre.
Viktige høydepunkter:
- Enorm bagasjeplass – blant klassens aller største, noe som gjorde den ideell for barnefamilier og folk med aktive liv.
- Romslighet – god plass både foran og bak, med en kupe som opplevdes større enn konkurrentene i samme prisklasse.
- Mye bil for pengene – svært konkurransedyktig på utstyr, plass og kvalitet i forhold til prisen.
- Driftssikkerhet og pålitelighet – et rykte som gjorde den til et trygt valg både som ny og brukt.
- Praktiske løsninger – som krok for handleposer, isskrape i tanklokket og andre smarte detaljer som gjorde hverdagen enklere.
- Allsidighet – passet like godt til bykjøring, pendling og langtur, og var tilgjengelig med firehjulstrekk og tilhengerfeste.
Kort sagt: Octavia var kjent som stasjonsvognen som ga deg «alt du trengte – og litt til», og ble av mange sett på som det mest fornuftige valget i sin klasse.
Flere Octavia-versjoner
RS, Sportline og Scout
Octavia kom i flere varianter: RS med kraftige motorer og sporty racing-preg, Sportline med sportslige designdetaljer, og Scout med robust stil, 4x4 firehjulstrekk som standard og gode offroad-egenskaper.
Spørsmål og svar om Octavia Stasjonsvogn
Škoda skal være i gang med utviklingen av en ny elektrisk stasjonsvogn som vil ha flere likhetstrekk med Octavia Stasjonsvogn, men detaljer og lanseringstidspunkt er foreløpig ukjent.
Det som er bekreftet er at Škoda i 2026 skal lansere en helt ny stor elektrisk familie-SUV med plass til syv seter, basert på konseptbilen Vision 7S. Denne er forventet å også svare på mange behov fra kunder som ønsker en ekstra romslig stasjonsvogn. Mange kunder som tidligere har kjørt Octavia Stasjonsvogn har også byttet til Škodas store elektriske familie-SUV Enyaq som har et bagasjerom på hele 585 liter.
Octavia stasjonsvogn ble levert i flere varianter, hver med sitt særpreg på design, komfort og kjøreegenskaper.
- Octavia Scout Stasjonsvogn hadde robust offroad-inspirert design, høyere bakkeklaring, ekstra karosseribeskyttelse og firehjulstrekk som standard. Den passet godt både til hverdagskjøring og turer på krevende underlag.
- Octavia Stasjonsvogn Sportline var kjennetegnet av sorte designdetaljer, sportsseter og et interiør med dynamisk preg. Den ga en mer sportslig opplevelse, men med samme praktiske plass som en vanlig Octavia stasjonsvogn.
- Octavia Stasjonsvogn RS var toppmodellen med mest sportslige egenskaper – kraftigere motorer, racing-inspirert design og oppgradert understell for bedre kjøredynamikk.
Kort fortalt: Scout var den robuste med offroad-egenskaper, Sportline var den sportslige i design, og RS var den rendyrkede ytelsesmodellen.
I Octavia RS står RS for Rally Sport. Det markerer de mest sportslige modellene i Škoda-familien, med sterkere ytelser, mer dynamisk design og sportslig preg både innvendig og utvendig.
