Dette er et tilleggsvindu til hovedsiden.
Alt du trenger å vite

Tekniske data for Superb Stasjonsvogn

Bilens mål

 

Sikkerhet

Sikkerhetsfunksjoner

I Škoda Superb Stasjonsvogn står sikkerhet i høysetet. I tillegg til sikkerhetssystemene som er beskrevet ovenfor, leveres følgende standard- og ekstrautstyr til Superb Stasjonsvogn:

Isofix- og Top tether-fester for barneseter på de ytre sitteplassene på andre seterad. Isofix-fester kan også leveres til passasjersetet foran.
Passasjerbeskyttelse sikrer føreren og passasjeren foran i tilfelle en kollisjon ved å stramme setebeltene foran og lukke de elektriske sidevinduene og det elektriske panoramataket.
› Etter en kollisjon forhindrer multikollisjonsbremsen at bilen beveger seg ukontrollert, og reduserer dermed faren for følgekollisjoner.
› Til forskjell fra cruise control, som opprettholder en valgt hastighet, hindrer hastighetsbegrenseren føreren i å kjøre fortere enn en innstilt hastighet.
ABS forhindrer at hjulene låses ved nødbremsing eller bremsing på glatt underlag.
Bremseassistenten hjelper deg ved å øke bremsetrykket under nødbremsing. Dette kan gi en vesentlig reduksjon av bremselengden.
Motorbremsregulering motvirker at drivhjulene låses dersom føreren senker farten på glatt underlag.
Antispinnregulering gir smidig start og akselerasjon uten hjulspinn på glatt underlag.
Elektronisk differensialbrems hjelper deg når du akselererer eller kjører i oppoverbakke med dårlig veigrep på ett av drivhjulene.
XDS+ assisterer i skarpe svinger og sørger for at bilen forholder seg nøytral ved dynamisk kjøring i svinger. Styreelektronikken simulerer hovedsakelig en selvsperrende differensial for å gi bedre veigrep og kjøredynamikk i svinger. Resultatet er at bilen lar seg styre mye sikrere og mer naturlig gjennom svinger.
Dekktrykkontrollen TPM+ holder føreren hele tiden oppdatert på dekktrykket.
Bakkestartassistenten (ekstrautstyr) sørger for trygg bakkestart. Systemet aktiveres automatisk i stigninger på fem grader eller mer og gir enkel og trygg bakkestart uten bruk av håndbremsen. Systemet forhindrer at bilen ruller bakover og at motoren kveles.
Blinkende bremselys reduserer faren for påkjørsel bakfra, spesielt når bilen nærmer seg kø på motorveien eller plutselig bremser foran en uventet hindring.

Drivlinje og styring

Firehjulsdrift

Škoda Superb Stasjonsvogn leveres med elektronisk styrt flerplateclutch. Velg mellom de to motorene 2.0 TSI / 272 hk og 2.0 TDI / 190 hk som begge kan leveres sammen med firehjulsdrift. Begge gir optimal kjøredynamikk, har aktiv sikkerhet på høyeste nivå og økonomisk forbruk. Momentfordelingen mellom hjulene endres automatisk etter forholdene. Det ideelle dreiemomentet for bakakselen regnes ut av styreenheten. Justeringer foretas med variabelt trykk på clutchplatene.

Sportsunderstell

Sportsunderstellet er senket med 15 mm, har kortere spiralfjærer og sportslig tilpassede støtdempere. Det gir optimal respons og dynamiske kjøreegenskaper.

Progressiv styring

Denne funksjonen gir Škoda Superb Stasjonsvogn bedre kjøreegenskaper og smidighet i svingene. Den progressive styringen justerer servoeffekten etter hvor mye du dreier rattet. Progressiv styring leveres kun i kombinasjon med sportsunderstell og dynamisk understellsregulering.

Nivomat

Nivomat er en selvjusteringsfunksjon som holder bilens bakkeklaring konstant når bilen lastes, og som gir bedre kjøreegenskaper.

Reservehjul

Det standard dekkreparasjonssettet kan erstattes med et 16- eller 18-tommers midlertidig reservehjul på stålfelg.

Grønn teknologi

Start-stopp-system

Start-stopp-systemet slår av motoren når den ikke trengs. Denne funksjonen er svært praktisk, fremfor alt i bytrafikk, hvor den senker drivstofforbruket betydelig. Start-stopp-systemet aktiveres automatisk når motoren startes, og kan slås av manuelt når som helst.

Gjenvinning av bremseenergi

Under energigjenvinningen omdannes kinetisk energi til anvendelig strøm. Denne strømmen lagres i batteriet eller brukes av elektriske systemer. Under motorbremsing forsyner dynamoen forbrukere i bilen med strøm og lader batteriet. Dette sparer drivstoff som ellers ville blitt brukt til disse oppgavene.

ECO-modus (Driving Mode Select)

Kjøremodusen ECO er en modus for miljøbevisste førere som er opptatt av drivstofføkonomi. I modeller med direktekoblingsgirkasse omfatter ECO-modusen en rullefunksjon. Rullefunksjonen brukes når du tar foten av gasspedalen.

Giranbefaling

Riktig girvalg kan spare drivstoff og øke kjørekomforten. Lavere turtall gir lavere drivstofforbruk og en mer stillegående motor. Symbolene øverst til høyre på displayet viser om du har valgt riktig gir for den aktuelle kjøresituasjonen, eller anbefaler deg å gire opp eller ned.