Dette er et tilleggsvindu til hovedsiden.

Lurer du på hva annet OCTAVIA STASJONSVOGN har å by på? Her finner du teknisk informasjon om denne modellen. Se alle tekniske data

TEKNISKE DATA FOR OCTAVIA STASJONSVOGN

Bilens mål

 

Sikkerhet

Sikkerhetsutstyr

Sikkerhetsutstyr ŠKODA OCTAVIA STASJONSVOGN står for kompromissløs sikkerhet. I tillegg til sikkerhetssystemene som er beskrevet ovenfor, kan bilen leveres med følgende standard- og ekstrautstyr:

› ISOFIX- og Top Tether-fester for å feste barneseter på de ytre sitteplassene i baksetet. ISOFIX fås også for passasjersetet foran.

› Til forskjell fra cruise control, som holder en innstilt hastighet, hindrer hastighetsbegrenseren føreren i å kjøre fortere enn en innstilt hastighet.

› ABS forhindrer at hjulene låses ved nødbremsing eller bremsing på glatt underlag.

› Bremseassistenten hjelper deg ved å øke bremsetrykket under nødbremsing. Dette kan gi en vesentlig reduksjon av bremselengden.

› Elektronisk bremsekraftfordeling optimerer automatisk bremsetrykket og den generelle bremsebalansen og forhindrer overbremsing av bakhjulene.

› Motorbremsregulering motvirker at drivhjulene låses dersom du senker farten på glatt underlag.

› Antispinnregulering gir smidig start og akselerasjon uten hjulspinn på glatt underlag.

› Elektronisk differensialbrems hjelper deg når du akselererer eller kjører i oppoverbakke og et av drivhjulene har dårlig veigrep.

› Tilhengerstabiliseringsassistenten fungerer når bilen er utstyrt med et originalt tilhengerfeste med egen styreenhet. Systemet bremser ett eller flere hjul og reduserer samtidig motorens dreiemoment etter behov. Tilhengerstabiliseringsassistenten bidrar til å stabilisere bilen og tilhengeren.

› XDS+ bidrar til å stabilisere bilen i skarpe svinger. Styreelektronikken fungerer på samme måte som en sperredifferensial for å gi bedre veigrep og kjøredynamikk i svinger. Bilen kan dermed styres mye sikrere og mer naturlig gjennom svinger.

› Dekktrykkontrollsystemet informerer deg løpende om dekktrykket.

› Bakkestartassistenten (ekstrautstyr) sørger for trygg bakkestart. Systemet aktiveres automatisk i stigninger på fem grader eller mer og gir enkel og trygg bakkestart uten bruk av håndbremsen. Systemet forhindrer at bilen ruller bakover eller at motoren kveles.

› Blinkende bremselys reduserer faren for påkjørsel bakfra, spesielt når bilen nærmer seg kø på motorveien eller plutselig bremser foran en uventet hindring.

Drivlinje og styring

Firehjulsdrift

ŠKODA OCTAVIA STASJONSVOGN leveres med elektronisk styrt flerplateclutch. Velg mellom to motorer (2.0 TSI / 190 hk, 2.0 TDI / 150 hk og 2.0 TDI / 190 hk) med avansert firehjulsdrift, som alle garanterer optimal kjøredynamikk, aktiv sikkerhet på høyeste nivå og økonomisk forbruk. Momentfordelingen mellom hjulene endres automatisk etter forholdene. Det ideelle dreiemomentet for bakakselen regnes ut av styreenheten. Justeringer foretas med variabelt trykk på clutchplatene.

Firehjulsdrift
Dynamisk understellsregulering med valg av kjøremodus

For maksimal kjøreglede er OCTAVIA STASJONSVOGN utstyrt med dynamisk understellsregulering og valg av kjøremodus. Du kan velge mellom flere moduser med ulike innstillinger for støtdemping og andre egenskaper. Det er enkelt å bytte fra en behagelig, avslappet kjøremodus til en modus for mer sportslig kjøring. Det er bare å trykke på en knapp. Den dynamiske understellsreguleringen overvåker, analyserer og reagerer kontinuerlig på kjøringen (bremsing, akselerasjon, svinging) og tilpasser dempingen separat for hvert hjul, alt etter hvilken modus som er valgt.

Dynamisk understellsregulering med valg av kjøremodus
Sportsunderstell

Sportsunderstellet er senket 15 mm og har kortere spiralfjærer og sportslig justerte støtdempere. Understellet gir enestående respons og dynamiske kjøreegenskaper.

Beskyttelsespakke for understell

Du kan få ekstra beskyttelse av understellet med:

› Mulighet for å heve understellet. Da økes bakkeklaringen med 15 mm.

› Beskyttelsespakke for understell. Pakken omfatter tekniske detaljer som ulike fjærer, justering av støtdempere og beskyttelsesplate under bakakselen.


Shift-by-wire-system

OCTAVIA er den første av ŠKODAs modeller som har shift-by-wire-system kombinert med automatisk girkasse. Den nye girvelgeren har ikke fast mekanisk forbindelse til direktekoblingsgirkassen. Girskiftene skjer elektronisk.

Shift-by-wire-system
Progressiv styring

Denne funksjonen gir OCTAVIA STASJONSVOGN bedre kjøreegenskaper og smidighet i svinger. Den progressive styringen justerer forholdet etter hvor langt du dreier rattet.

Reservehjul

Dekkreparasjonssettet (standardutstyr) kan som ekstrautstyr erstattes med:

› 16-tommers nødhjul i stål

› 16-tommers reservehjul i stål

› 18-tommers kompakt reservehjul i stål

Reservehjul
Reservehjul