Showet før showet - Tour de France-karavanen
Showet før showet - Tour de France-karavanen

Showet før showet - Tour de France-karavanen

25. 7. 2018

Før hver etappe i Tour de France deltar samarbeidspartnerne i et spektakulært opptog. De byr på underholdning og deler ut gaver for å skape god stemning blant tilskuerne før selve sykkelrittet begynner.

De 160 til 170 sponsorbilene beveger seg i omtrent samme fart som syklistene. Opptoget kan være opptil 12 kilometer langt, og det kan ta over fire timer før det er i mål. Dette sirkuset på hjul begynner alltid to timer før rittet starter.


Målet er selvfølgelig å vekke publikums oppmerksomhet. Her kan du blant annet se store figurer av syklister i ŠKODA-drakt og en gigantisk versjon av den grønne trøyen som deles ut til den beste spurteren. I andre deler av opptoget dukker det opp stoffløver, store plastappelsiner, kaker som ser ut som UFO-er på hjul, frityrgryter fulle av pommes frites, kyllinger og campingvogner.


Det er ingen enkel oppgave å sette et slikt monster i bevegelse. Om lag to timer før opptoget starter ca. 600 personer med forberedelsene. På en stor parkeringsplass i nærheten av startstedet legger alle teamene siste hånd på verket. De laster tusenvis av gaver, tester musikkanleggene og tar en siste gjennomgang av koreografien.

FLERE MILLIONER GAVER

I begynnelsen av hver etappe er opptoget delt inn i mindre grupper. Hvert varemerke er en egen gruppe, og disse gruppene holder litt avstand til hverandre, slik at publikum kan konsentrere seg om ett show om gangen.


Hovedattraksjonen til ŠKODA-gruppen er en ombygd åpen lastebil med en kjempestor grønn spurttrøye. Teamet består av en sjåfør og en publikumsoppvarmer. I baksetene sitter det VIP-gjester, og det er også med et teammedlem som deler ut tusenvis av grønne trøyer og sykkelluer langs veien.


I tillegg til den ombygde lastebilen er det med fem KODIAQ- og KAROQ-biler som har dekorert taket med smilende figurer av syklister, kjent fra nettstedet WeLoveCycling.com. Bakparten på de fem SUV-ene er bygd om, slik at et av teammedlemmene kan dele ut gaver til dem som står langs veien. Hver dag deler teamet ut over 30 000 luer og trøyer til tilskuerne. Til sammen deler teamet ut over 600 000 gaver i løpet av Tour de France. I løpet av de tre ukene Tour de France varer, deler alle deltakerne i opptoget ut hele 14 millioner gaver! Tilskuerne setter stor pris på opptoget, som du kan se i videoen øverst i artikkelen. En undersøkelse fra i fjor viser at 47 prosent av tilskuerne kom for å se Tour de France på grunn av opptoget.

Det var grunnleggeren av Tour de France, Henri Desgrange, som kom på ideen om et opptog for 88 år siden. Han ville at sykkelteamene skulle representere landene sine, og ikke varemerker. Alle sponsorene til Tour de France ble samlet i et langt tog foran hovedfeltet. Ideen om nasjonale lag slo ikke helt an, men opptoget var en umiddelbar suksess. Det har i løpet av årene blitt en like naturlig del av Tour de France som syklistene. Det samme gjelder ŠKODA, som har vært samarbeidspartner hvert år siden 2004.


I år er ŠKODA hovedsponsor for det legendariske sykkelrittet for femtende gang. I tillegg til å stille med en stor bilflåte i opptoget designer ŠKODA også vinnertrofeene. I år har designerne i samarbeid med tsjekkiske glasskunstnere laget 60 cm høye og 4 kilo tunge trofeer til vinnerne av den 105. utgaven av Tour de France. I årets ritt skal det sykles 21 tøffe etapper som går over til sammen 3329 kilometer.

ŠKODA og Tour de France

ŠKODA har vært offisiell partner for Tour de France siden 2004.

Siste nyheter

Alle nyheter