ŠKODA VISION iV

ŠKODA VISION iV

5. 3. 2019

Den elektriske konseptbilen gir et glimt inn i ŠKODAs elektriske fremtid, og er utgangspunktet for ŠKODAs første elektriske SUV som lanseres i 2020.

Neste steg

ŠKODA VISION iV er en videreutvikling av elbil-konseptet VISION E, og første ŠKODA bygget på VW-gruppens nye elbil-plattform (MEB). VISION iV har et sportslig design med skarpe linjer og god plass. En dynamisk kjøreopplevelse sikres gjennom firehjulsdrift og to elektriske motorer med totalt 306 hestekrefter. Design og egenskaper representerer mye av det ŠKODA står for i dag, samtidig som ŠKODA tar et stort skritt inn i fremtiden.


Vil du vite mer om ŠKODAs elbiler? Meld deg på nyhetsbrev her

Størrelse

VISION iV er 4,666 mm lang, 1,926 mm bred og 1,613 mm høy. Interiøret fremstår romslig også fra utsiden, mye grunnet det det korte panseret og den lange kabinen. Konseptbilen har et bagasjerom på 550 liter.

Eksteriør

En fremtredende horisontal lysstripe strekker seg over øvre del av grillen og binder sammen de to hovedlyktene som skinner med nyskapende Matrix LED-teknologi. Bilens profil hinter om et svært romslig interiør.


Dørene har ikke tradisjonelle dørhåndtak men åpnes automatisk ved berøring. De klassiske sidespeilene er byttet ut med kameraspeil som gir et 180-graders bilde som vises i bakspeilet.

Interiør

Instrumentpanelet og midtkonsollen er delt opp i to seksjoner, og den store, frittstående berøringsskjermen gir en ekstra dimensjon til interiøret. Dekorative sømmer og ambient-belysning fullfører bilens skarpe linjer. Setene er ultralette og har som andre elementer i bilen et "svevende" design. Setene er trukket i Dinamica® - et premium og miljøvennlig materiale. Den nedre delen av instrumentpanelet har et nytt, spennende design med dekorative mønstre og bjørkefinér i matt finish. Tredekoren strekker seg over hele dashbordet og gir en følelse av naturlig fri flyt av luft. Det store glasstaket bidrar til å gi den romslige følelsen i kabinen.

To-eiket ratt

Rattet i ŠKODA iV har også et helt nytt design med kun to eiker. ŠKODA skrevet med blokkbokstaver erstatter den kjente logoen. Knappene på rattet er nøye gjennomtenkt og designet slik at de både gir et visuelt løft, samtidig som de er enkle å bruke. Blant annet kan kjøremodus styres på rattet, sammen med andre funksjoner som kontrollerer bilen og sørger for maksimal kjørekomfort og sikkerhet.

Motorer

ŠKODA VISION iV drives av to elmotorer – en på hver av akslene, som leverer bilens 4x4 firehjulsdrift. 306 hestekrefter fordeles sømløst mellom hjulene og sørger for optimalt veigrep og en dynamisk og trygg kjøreopplevelse. 0-100 er unnagjort på 5,9 sekunder og konseptbilen har en toppfart på 180 km/t. Når forholdene tillater det, kan VISION iV utføre autonom kjøring (nivå 3) og parkere selv.

Rekkevidde

Konseptbilen har oppgitt rekkevidde på opptil 500 km (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av kun 30 minutter. Dette gjør VISION iV til en praktisk og spennende bil som dekker de fleste behov.

Online-funksjoner

Det siste innen infotainmentsystemer gir tilgang til ŠKODAs mange mobile online-tjenester. Om ønskelig, kan bilen mestre bevegelser og stemmekommandoer, samt at den også kan integrere frontpassasjerens smarttelefon i operativsystemet. Mobilen kan også brukes som en digital nøkkel for å låse bilen opp og igjen. Bilen måler også sjåførens hjerterytme for ekstra sikkerhet.

Meld deg på nyhetsbrev

Hold deg oppdatert om ŠKODA VISION iV og andre elektriske modeller fra ŠKODA.

Elektrisk fremtid

I 2019 tar ŠKODA steget inn i elbilæraen. 124 år etter at selskapet ble grunnlagt, lanserer den tsjekkiske bilprodusenten SUPERB PHEV med plugin-hybriddrift og en ren elbilversjon av bybilen CITIGO. De første serieproduserte modellene bygd på Volkswagenkonsernets nye modulbaserte elbilplattform (MEB) kommer i 2020. I løpet av de neste fire årene vil ŠKODA investere rundt to milliarder euro i alternativ drivlinjeteknologi og nye transportløsninger. Over ti elektriske modeller vil bli lansert innen utgangen av 2022.

Siste nyheter

Alle nyheter