Slik blir nye SCALA

7. prosince 2018
ŠKODAs nye modell blir et nytt tilskudd i kompaktbilsegmentet

-Med nye ŠKODA SCALA åpner vi et nytt kapittel for ŠKODAs kompaktbilsegment. Det er et helt nytt produkt, som setter nye standarder i dette segmentet når det gjelder teknologi, sikkerhet og design. SCALA ivaretar ŠKODAs velkjente diskrete og smarte eleganse på en perfekt måte, uttalte CEO i ŠKODA på gårsdagens lansering.


› I typisk ŠKODA-stil er det mye plass
› Bagasjerommet på ŠKODA SCALA er ett av de største i klassen.
› Kraftige og effektive TSI- -motorer i tillegg til miljøvennlig naturgass (CNG), alle med turbo.
› Nye assistentsystemer bringer sikkerheten til et nytt nivå.
› Med ŠKODA Connect er det enkelt å koble sammen sjåfør, bil og omverdenen.

Med nye ŠKODA SCALA er det spennende designmønsteret fra VISION RS-studien, som imponerte på bilmessen i Paris, for første gang integrert i en serieprodusert bil. Modellen kommer på markedet allerede i første halvdel av 2019. Navnet SCALA, som kommer fra den latinske betydningen «trapp», «stige», passer derfor perfekt. Med SCALA har ŠKODA-merket klatret flere trinn opp på utviklingsstigen. Modellen integrerer på en perfekt måte et sett av merkeverdier, som kan oppsummeres på en god måte med diskret og smart eleganse.

Nye ŠKODA SCALA er den første ŠKODA-modellen som tar opp i seg kjennetegnene ved ŠKODAs nyeste designmønster, som man også vil finne i alle fremtidige ŠKODA-modeller. Nye SCALA er også den første produksjonsmodellen fra ŠKODA i Europa der «ŠKODA» står med blokkbokstaver på bakluken i stedet for ŠKODA-logoen.

Til tross for den kompakte størrelsen tilbyr ŠKODA SCALA god innvendig plass for en bil i segmentet for kompakte biler. Den nye modellen er 4 362 mm lang, 1 793 mm bred og 1 471 mm høy. Stor akselavstand på 2 649 mm, gir ŠKODA SCALA svært gode kjøreegenskaper.

Når det gjelder innvendige mål oppfyller ŠKODA SCALA alle behov og nærmer seg ŠKODA OCTAVIA. Benplassen er 73 mm i forhold til normalstilling (73 mm i ŠKODA OCTAVIA), albuebredde i baksetet er 1 425 mm (1 449 mm i ŠKODA OCTAVIA) og høyde i baksetet 982 mm (980 mm i ŠKODA OCTAVIA). Og i typisk ŠKODA-stil har ŠKODA SCALA ett av de største bagasjerommene i dette segmentet, med en kapasitet på 467 liter. Når baksetene er nedfelt, øker volumet til 1 410 liter.

For å komplettere ŠKODA SCALAs moderne utseende, er også den nyeste digitale teknologien integrert i bilen. Digitalt instrumentpanel (ekstrautstyr) kan settes opp på en rekke ulike måter, og er tilgjengelig med en skjerm på 10,25 tommer, en av de største i kompaktbilsegmentet. Infotainmentsystemet er på opptil 9,2 tommer – også det største i segmentet.

Takket være en ny generasjon ŠKODA Connect -tjenester får passasjerene mulighet til å låse og åpne bilen med mobiltelefonen, og oppdatere programvaren i Infotainment eller kart over nettet – uten å måtte besøke en forhandler. Alle ŠKODA SCALA-bilene som leveres vil, som de første bilene fra ŠKODA, alltid vil være tilkoblet, takket være et innebygd eSIM. eSIM gir rask LTE-internettilkobling uten at det er nødvendig med et ekstra SIM-kort, eller tilkobling via en smarttelefon. eSIM støtter funksjonene nødanrop og proaktive tjenester som standard.

ŠKODA SCALA kan leveres med tre forskjellige motorer. Alle oppfyller utslippskravene i Euro 6d-TEMP-standarden. Det er tre bensinmotorer. Senere i 2019 kommer også en motor som bruker naturgass (CNG). Alle motorene leveres med direkteinnsprøyting og turbo, i tillegg til stopp/start-teknologi og gjenvinning av bremseenergi. Det er ikke endelig besluttet hvilke motorer som importeres til Norge.

1,0 TSI-motoren med 95 hester leveres med en manuell 5-trinns girkasse. 1,0 TSI-motoren med 115 hester leveres med en manuell 6-trinns girkasse som standard eller med en automatisk 7-trinns DSG-girkasse som ekstrautstyr. ŠKODA SCALAs toppmodell med bensinmotor er 1,5 TSI. Dette er en firesylinders motor med en effekt på 150 hester, og den leveres med en 7-trinns DSG-girkasse som standard. Alle bensinmotorer er utstyrt med partikkelfilter.

1,0 G-TEC er det grønneste alternativet for ŠKODA SCALA. Denne tresylinders motoren er konstruert for hovedsakelig å bruke naturgass (CNG), som gir mindre CO2- og NOx-utslipp enn tradisjonelt drivstoff. Når naturgassen er oppbrukt, kan motoren også kjøre på bensin. Den nyeste versjonen av CNG-motoren har en effekt på 90 hester og en manuell 6-trinns girkasse.

ŠKODA SCALA kan leveres med LED-hovedlykter og -baklykter som gjør det sikrere å kjøre og gir bedre sikt i mørket. SCALA er den første ŠKODA-modellen som leveres med dynamiske blinklys bak. Innvendig skaper LED-punktbelysning en behagelig atmosfære.

En rekke passive sikkerhetssystemer øker sikkerhetsnivået enda mer. Hvis en kollisjon er nært forestående, lukker den proaktive passasjerbeskyttelsesassistenten automatisk vinduene og strammer setebeltene i forsetene. Dersom uhellet er ute, har ŠKODA SCALA opptil ni kollisjonsputer som beskytter passasjerene. I tillegg til de to kollisjonsputene foran for sjåføren og passasjeren i forsetet, har denne nye kompakte modellen også en kollisjonspute under rattet som beskytter bena; sidekollisjonsputer i fordørene og hodekollisjonsputer, samt at sidekollisjonsputer for de to bakdørene også er tilgjengelig som ekstrautstyr. Etter en ulykke forhindrer multikollisjonsbrems bilen fra å rulle ukontrollert videre. Nødanrop ringer automatisk etter hjelp når kollisjonsbeltene eller beltestrammerne i forsetene er utløst. Den kan imidlertid også betjenes manuelt når som helst.

Skjult bak støtfangeren er en Simply Clever-funksjon mulig som ekstrautstyr: et elektrisk foldbart tilhengerfeste, som kan løses ut med en knapp i bagasjerommet. ŠKODA SCALA tilbyr også den typiske paraplyholderen (inkl. paraply) fra ŠKODA på førerdøren, og isskrapen i tanklokket. Tidligere har vi også vist bilder av interiøret.

Siste nytt