Škodas første elbil
Škoda Citigoᵉ iV var den elektriske versjonen av den allerede populære småbilen Škoda Citigo med bensinmotor.
Lansert i 2019 markerte Citigoᵉ iV starten på Škodas elektriske satsing. Som en kompakt bybil med fire seter kombinerte den nullutslipp med praktiske løsninger, overraskende god plass og lave driftskostnader. Med en lengde på under 3,6 meter var den enkel å manøvrere i byen, samtidig som bagasjerommet rommet 250 liter – og hele 923 liter med nedfelte bakseter.
Viktige høydepunkter:
- Helelektrisk bybil: Škodas første helelektriske modell.
- Rekkevidde: Opptil 260 km (WLTP) på en full lading.
- Batteri og motor: 36,8 kWh batteri, 61 kW (83 hk) elmotor, 210 Nm dreiemoment.
- Ytelser: 0–100 km/t på 12,5 sekunder, toppfart 130 km/t.
- Lading: Hurtiglading (40 kW) fra 0 til 80 % på ca. 1 time, hjemmelading (7,2 kW) til 80 % på rundt 4 timer og 15 minutter.
- Praktisk plass: 4 seter, bagasjerom på 250 liter, opptil 923 liter med nedfelte seter.
- Design: Lukket grill i bilens farge, ny støtfanger, tåkelys og LED-kjørelys som standard.
Škoda Citigoᵉ iV er ikke lenger tilgjengelig som nybil i Norge, men modellen lever videre på veiene – med mange fornøyde eiere og et solid utvalg på bruktmarkedet.
Spørsmål og svar om Škoda Citigoᵉ iV
Bagasjerommet var på 250 liter, og opptil 923 liter med nedfelte seter.
Med hurtiglading (40 kW) tok det ca. 1 time å lade til 80 %. Med hjemmelading (7,2 kW) tok det omtrent 4 timer og 15 minutter.
Den opprinnelige Škoda Citigo ble levert med bensinmotorer, mens Citigoᵉ iV var helelektrisk med 83 hk elmotor og opptil 260 km rekkevidde.
