Visst er det fristende: Når vinterdekkene nærmer seg 3 mm mønsterdybde, er det jo fortsatt god margin til sommerkravet på 1,6 mm – er det ikke da fornuftig å kjøre ut siste rest om sommeren?
Vinterdekk har en helt annen gummiblanding enn dekk som er laget for sommerbruk. Når løvet spretter og varmen kommer, er ikke det å skifte til sommerdekk et salgstriks fra dekkprodusentene, selv om du kjører piggfritt. Når vi skifter dekk, gjør vi det for oss selv, for vår egen sikkerhet.
Nesten alle har opplevd å møte den første snøen med sommerdekk. Det er en vekker – da merker du at den harde sommergummien knapt gir noe grep i det hele tatt. Det er ikke tilfeldig at et tidlig snøfall betyr høysesong for bergingsbiler og karosseriverksteder.
Å kjøre med sommerdekk om vinteren er derfor en gambling med livet det færreste vil begi seg ut på. Men visste du at det kan være like farlig å kjøre med vinterdekk om sommeren?
Vinterdekkenes myke gummiblanding blir nesten som gelé i sommervarmen. Forskjellen er mest merkbar når du bremser: Bremselengden øker med opptil en firedel. Resultat? Dersom du bremser for et hinder med feil dekk, vil bilen din fortsatt kunne ha en potensielt dødelig hastighet i møtet med hinderet, der bilen med gode sommerdekk klarer å stoppe.
– I teorien kunne dette gå bra, men i praksis er det en dårlig idé. Setter du slitte dekk bak, risikerer du vannplaning. Slitte dekk mister også letter grepet sideveis. Når du bremser inn mot en sving, forskyves bilens vekt forover. Da vil dårlige dekk bak gi fare for at bakhjulene mister festet, og bilen skrenser.
Dersom du insisterer på å bruke de litt tvilsomme dekkene litt til, så sett dem foran. Du vil kunne risikere litt redusert fremdrift, men gode bakdekk vil gi deg bedre stabilitet i svingerne. Dette gjelder like mye både for forhjulsdrevne biler og for firehjulstrekkere.
ŠKODAs dekkekspert trekker på smilet når han skal forklare hvor viktig det er å skifte dekk: – Ingen i Skandinavia bruker snøsko og sommeren og sandaler om vinteren. Ja, det finnes halvhøye mellomalternativer, men de er for varme om sommeren, og for kalde og glatte om vinteren. På samme måte finnes det såkalte helårsdekk. Men når du bor i et land med skiftende klima, vil det alltid være en ulempe med helårsdekk – uansett tid på året.
Før en ny bil lanseres, bruker et ekspertteam opptil to år på å utvikle dekk som er best tilpasset akkurat den bilmodellen. Gjentatte tester må til for å utelukke uønskede egenskaper. Noen er bare irriterende, mens andre kan være regelrett farlige.
ŠKODAs dekkekespert forklarer faren med å velge billigdekk som ikke er anbefalt av bilprodusenten: – Det begynner med plagsom lyd, og slutter med kritiske kjøreegenskaper. Du kan oppleve å miste veigrepet, og plutselig begynne å skli. Når det gjelder dekkenes maksimale egenskaper, er det ikke bare hvor høyt de skårer som er viktig, men også hvordan de oppfører seg i kritiske situasjoner. Det finnes dekk som sender deg i en ukontrollerbar sladd når grensen for veigrep er nådd. Kvalitetsdekk har en mye bredere slippgrense. Det betyr at selv om bilen skulle begynne å skli, vil disse dekkene gjøre det mulig å stabilisere bilen, raskt og sikkert. Det er en av hovedforskjellene mellom dekk av lav og høy kvalitet.
Ja, med firehjulsdrift kontrollerer du alle de fire hjulene med gasspedalen. Men du bruker uansett alle fire hjul når du mest behøver det – når du bremser. Og det hjelper lite med fire hjul, dersom feil dekk ikke gir deg feste. Har du noen gang sett en hund gå på isen for første gang? Da utgjør ikke fire bein den store forskjellen. ;)