Utvendige og innvendige mål, bagasjeromsvolum.
Škoda Elroq står for kompromissløs sikkerhet. I tillegg til sikkerhetssystemene som er beskrevet ovenfor, kan bilen leveres med følgende standard- og ekstrautstyr:
› ISOFIX- og Top Tether-festepunkter for å feste barneseter på de ytre sitteplassene i baksetet. ISOFIX fås også for passasjersetet foran.
› Til forskjell fra cruise control, som holder en innstilt hastighet, hindrer hastighetsbegrenseren deg i å kjøre fortere enn en innstilt hastighet.
› ABS forhindrer at hjulene låses ved nødbremsing eller bremsing på glatt underlag.
› Bremseassistenten hjelper deg ved å øke bremsetrykket under nødbremsing. Dette kan gi en vesentlig reduksjon av bremselengden.
› Elektronisk bremsekraftfordeling optimerer automatisk bremsetrykket og den generelle bremsebalansen og forhindrer overbremsing av bakhjulene.
› Motorbremsregulering motvirker at drivhjulene låses dersom du senker farten på glatt underlag.
› Antispinnregulering gir smidig start og akselerasjon uten hjulspinn på glatt underlag.
› Elektronisk differensialbrems hjelper deg når du akselererer eller kjører i oppoverbakke og et av drivhjulene har dårlig veigrep.
› Tilhengerstabiliseringsassistenten fungerer når bilen er utstyrt med et originalt tilhengerfeste med egen styreenhet. Systemet bremser ett eller flere hjul og reduserer samtidig motorens dreiemoment etter behov. Tilhengerstabiliseringsassistenten bidrar til å stabilisere bilen og tilhengeren.
› XDS+ bidrar til å stabilisere bilen i skarpe svinger. Styreelektronikken fungerer på samme måte som en sperredifferensial for å gi bedre veigrep og kjøredynamikk i svinger. Bilen kan dermed styres mye sikrere og mer naturlig gjennom svinger.
› Dekktrykkontrollsystemet informerer deg løpende om dekktrykket.
› Bakkestartassistenten (ekstrautstyr) sørger for trygg bakkestart. Systemet aktiveres automatisk i stigninger på fem grader eller mer og gir enkel og trygg bakkestart uten bruk av håndbremsen. Systemet forhindrer at bilen triller bakover eller at motoren kveles.
› Blinkende bremselys reduserer faren for påkjørsel bakfra, spesielt når bilen nærmer seg stillestående kø på motorveien eller plutselig bremser foran en uventet hindring.
Firehjulsdrift
Ønsker du en Elroq med firehjulsdrift, kan elektromotoren på bakakselen suppleres med en ekstra elektromotor foran.
Firehjulsdriften bruker bare litt mer strøm enn bakhjulsdriften, hovedsakelig fordi bilen veier mer på grunn av den ekstra motoren foran. Denne typen firehjulsdrift er mer energieffektiv enn den vanlige typen med langsgående sperre og universalledd.
Firehjulsdrift fås bare i kombinasjon med det største batteriet på 82 kWh.
Valg av kjøremodus
Elroq kan leveres med en funksjon for valg av kjøremodus, som gjør kjøreopplevelsen enda bedre. Du kan velge mellom flere moduser med ulike innstillinger for støtdemping og andre egenskaper. Det er enkelt å bytte fra en behagelig, avslappet kjøremodus til en modus for mer sportslig kjøring. Det er bare å trykke på en knapp.
Regenerativ bremsing
Regenerativ bremsing er en prosess der bilens bevegelsesenergi konverteres til strøm som deretter lagres i høyenergibatteriet. Det sørger for at energien utnyttes effektivt og øker bilens rekkevidde ved at batteriet lades delvis underveis.
Bilen bremses regenerativt i ulike kjøresituasjoner, og den regenerative bremsingen har flere moduser som kan endres når som helst. Hvor kraftig den regenerative bremsingen skal være, kan du stille inn selv, eller bilen velger intensitet automatisk.
Progressiv styring
Med denne funksjonen får Elroq enda bedre kjøreegenskaper og kjører smidigere gjennom svinger. Den progressive styringen gir variabel styreutveksling avhengig av rattutslaget.