This page is a supplementary page of the opening page. Click the button to get back.

Alt du trenger å vite

TEKNISKE DATA FOR OCTAVIA STASJONSVOGN iV

Bilens mål

 

Sikkerhet

Sikkerhetsutstyr

ŠKODA OCTAVIA STASJONSVOGN iV står for kompromissløs sikkerhet. I tillegg til sikkerhetssystemene som er beskrevet ovenfor, kan bilen leveres med følgende standard- og ekstrautstyr:

› ISOFIX- og Top Tether-fester for å feste barneseter på de ytre sitteplassene i baksetet. ISOFIX fås også for passasjersetet foran.

› Til forskjell fra cruise control, som holder en innstilt hastighet, hindrer hastighetsbegrenseren føreren i å kjøre fortere enn en innstilt hastighet.

› ABS forhindrer at hjulene låses ved nødbremsing eller bremsing på glatt underlag.

› Bremseassistenten hjelper deg ved å øke bremsetrykket under nødbremsing. Dette kan gi en vesentlig reduksjon av bremselengden.

› Elektronisk bremsekraftfordeling optimerer automatisk bremsetrykket og den generelle bremsebalansen og forhindrer overbremsing av bakhjulene.

› Motorbremsregulering motvirker at drivhjulene låses dersom du senker farten på glatt underlag.

› Antispinnregulering gir smidig start og akselerasjon uten hjulspinn på glatt underlag.

› Elektronisk differensialbrems hjelper deg når du akselererer eller kjører i oppoverbakke og et av drivhjulene har dårlig veigrep.

› Tilhengerstabiliseringsassistenten fungerer når bilen er utstyrt med et originalt tilhengerfeste med egen styreenhet. Systemet bremser ett eller flere hjul og reduserer samtidig motorens dreiemoment etter behov. Tilhengerstabiliseringsassistenten bidrar til å stabilisere bilen og tilhengeren.

› XDS+ bidrar til å stabilisere bilen i skarpe svinger. Styreelektronikken fungerer på samme måte som en sperredifferensial for å gi bedre veigrep og kjøredynamikk i svinger. Bilen kan dermed styres mye sikrere og mer naturlig gjennom svinger. › Dekktrykkontrollsystemet informerer deg løpende om dekktrykket.

› Bakkestartassistenten (ekstrautstyr) sørger for trygg bakkestart. Systemet aktiveres automatisk i stigninger på fem grader eller mer og gir enkel og trygg bakkestart uten bruk av håndbremsen. Systemet forhindrer at bilen ruller bakover eller at motoren kveles.

› Blinkende bremselys reduserer faren for påkjørsel bakfra, spesielt når bilen nærmer seg kø på motorveien eller plutselig bremser foran en uventet hindring.

Motor

Ladbar hybrid

ŠKODA OCTAVIA STASJONSVOGN iV har avansert teknologi for ladbare hybrider. En 1,4-liters TSI-bensinmotor med 150 hk kombinert med en elektromotor med 115 hk gjør det mulig å kjøre enten bare på strøm eller i hybridmodus med begge motorene. Motorene har en samlet effekt på 240 hk og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Et tredje element er litiumionbatteriet på 13 kWh, som er montert i gulvet foran bakakselen. Bruttokapasiteten på 13 kWh tilsvarer en nettokapasitet på 10,4 kWh.

Ladbar hybrid
Lade batteriet

Litiumionbatteriet til OCTAVIA STASJONSVOGN iV kan lades på tre måter:

› Med vekselstrøm (AC) – enten fra en vanlig stikkontakt eller med vegglader, eller på en offentlig ladestasjon for raskere lading.

› Med forbrenningsmotoren – du kan lade batteriet eller opprettholde ladenivået mens du kjører. Du kan stille inn ønsket ladenivå for batteriet.

› Med gjenvinning av bremseenergi – noe av den kinetiske energien gjenvinnes når du bremser. Den tilbakeføres til batteriet og lagres der. Ladekontakten er skjult bak en klaff i skjermen på førersiden.

Lade batteriet
Shift-by-wire system

OCTAVIA STASJONSVOGN iV leveres som standard med 6-trinns direktekoblingsgirkasse og shift-by-wire-system. Den nye girvelgeren har ikke fast mekanisk forbindelse til direktekoblingsgirkassen. Girskiftene skjer elektronisk. Du kan skifte gir med girvelgeren med svært lette berøringer.

Shift-by-wire system
Bensintank

Den 40-liters bensintanken til OCTAVIA STASJONSVOGN iV er 5 liter mindre enn på modeller med forbrenningsmotor.