Elbiltest:Skoda Enyaq endelig prøvekjørt

Vi kjørte årets mest spennende nykommer: - Dette lover svært bra

Med grønn profil, og grønn dekor, har vi avdekket hva som befinner seg under skallet på Skoda Enyaq.

Elbil24 har prøvekjørt den kommende Skoda Enyaq i kamuflert utgave som prototype. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Skodas Enyaq - merkets mest spennende elbil - kommer på markedet i løpet av høsten.

Allerede for et år siden prøvekjørte Elbil24 konseptbilen, Skoda Vision iV. I ettertid er det blitt kjent at det endelige navnet blir Enyaq.

Nå har vi prøvekjørt denne også, vel og merke i en kraftig kamuflert utgave, men inntrykkene uteblir ikke av den grunn.

Det stilles store forventninger til Enyaq, ettersom den havner i en av de mest interessante bilklassene. Den er en SUV, den er passe stor, og er forventet til en pris som nærmest ligger som en innertier av det norske nybilkunder er villig til å betale. Men den blir ikke alene.

Konkurrentene kommer som perler på en snor, med slektningen VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Nissan Ariya og Tesla Model Y, bare for å nevne noen.

Enyaq er basert på den nye MEB-plattformen til Volkswagen, samme plattform som blant annet VW ID.3 og ID.4 skal lages på. Faktisk er plattformen så lik at også akselavstanden er den samme – 2.765 mm. Bilen i seg selv er forøvrig 4,64 meter lang.

LITE INFORMATIVT: Med så mye dekor er det vanskelig å få et inntrykk. Foto:Ivo Hercik
LITE INFORMATIVT: Med så mye dekor er det vanskelig å få et inntrykk. Foto:Ivo Hercik Vis mer

Flere versjoner

Enyaq kommer som kjent i to forskjellige karosseriversjoner, SUV og Coupé. Den kommer også med to drivlinjer, to- eller firehjulsdrift. Deretter har den tre batteristørrelser å velge blant, og fem forskjellige motoreffekter, avhengig av hvilket batterialternativ du velger bilen med.

Modellene har nå fått navn, og dette er de viktigste spesifikasjonene på de forskjellige utgavene:

Modell Batteri (brutto / netto) Effekt: Hjuldrift Rekkevidde
ENYAQ iV 5055 / 52 kWh109 kW (148 hk)Bak (en motor)340 km
ENYAQ iV 6062 / 58 kWh132 kW (180 hk)Bak (en motor)390 km
ENYAQ iV 8082 / 77 kWh150 kW (204 hk)Bak (en motor)500 km
ENYAQ iV 80X82 / 77 kWh195 kW (265 hk)Firehjuls (to motorer)460 km
ENYAQ iV vRS82 / 77 kWh225 kW (306 hk)Firehjuls (to motorer)460 km

Dette bekrefter også det samme som vi kjenner fra ID.4, at det kommer en slags GTI-versjon, eller RS på Skoda-språket. Ytelsene skal på denne være 6,2 sekunder til 100 km/t, og toppfarten er satt til 180 km/t.

Det som heller ikke kommer frem av de nevnte utstyrsmodellene er at det kommer en Founders Edition, som produseres i 1895 eksemplarer, ettersom Skoda ble grunnlagt i nettopp 1895. Hvor mange av disse som blir sendt til Norge, kjenner vi ikke til.

Det våkne øyet vil også se at batterikapasitetene i Enyaq ikke er like med det vi kjenner fra VW ID.3, som også lages på samme plattform. Dette skyldes at det sitter én batterimodul mer i minste Enyaq, sammenlignet med minste alternativ i ID.3. Årsaken er rett og slett at det er en større bil, som fortjener høyere kapasitet for å oppnå noenlunde anstendig rekkevidde og ytelse.

Prisene på de forskjellige modellene er det naturligvis for tidlig å si noe mer om, ettersom det fortsatt er et halvt år igjen til bilene kommer på markedet.

FIN STØRRELSE: Bilen er 4,64 meter lang, og har en akselavstand på 2,76 meter. Foto: Ivo Hercik
FIN STØRRELSE: Bilen er 4,64 meter lang, og har en akselavstand på 2,76 meter. Foto: Ivo Hercik Vis mer

Det ukjente

Nå som batterikapasitetene er kjent, finnes det likevel en ukjent faktor, nemlig ladehastighet. I utgangspunktet har Skoda satt 50 kW som ladeeffekt på de minste modellene, med mulighet for å kjøpe seg opp til 100 kW, som på mellomste nivå. På største batteripakke er det 125 kW som standard.

Vi snakket lenge med prosjektlederen for Enyaq om temaet, for vi fikk ved en tilfeldighet vite at det hadde vært store diskusjoner internt hvorvidt det var gunstig å levere biler med så lav ladeeffekt som 50 kW. Basert på hva konkurrentene i samme kategori kommer med, er dette rett og slett for lavt. 100 kW burde etter vår mening være innsteget. Så gjenstår det å se om innspillene blir tatt til følge.

For hjemmelading blir bilene utstyrt med en ombordlader som støtter 7,4 kW på 230 volt 1-fas, eller 11 kW på 400 volt.

SUV: Senere kommer det en Coupé-utgave, der taklinjen er dratt enda lenger ned i bakkant. Foto: Ivo Hercik
SUV: Senere kommer det en Coupé-utgave, der taklinjen er dratt enda lenger ned i bakkant. Foto: Ivo Hercik Vis mer

Innvendig plass

Som sagt, ved å gi bilen en lang akselavstand er det også skapt stort rom for innvendig plass.

Ettersom forhjulene er trukket langt frem, er det ingen hjulhus som begrenser beinplassen for de som sitter i forsetene. Det er heller ingen langsgående tunell til mellomakslinger eller eksosanlegg, så det flate gulvet er med på å skape et luftig inntrykk.

Begge forstolene i testbilen hadde massasje og to minnefunksjoner. Rattet var to-eikers, men det er en rekke ratt å velge blant. Utvalget blir det samme som i Octavia, om du vil sjekke nærmere. Bak rattet sitter det to hendler for valg av tre nivåer for hvor hard regenerering du ønsker.

I midtkonsollen er det to plasser med induksjonslading for mobiltelefoner. Dette i tillegg til to USB-C kontakter, der du også kan lade utstyr. I midtkonsollen sitter det også to koppeholdere, i tillegg til en liten sak for å velge om du skal forover eller bakover.

I baksetet er det mer enn god nok beinplass for selv storvokste voksne. Sittedelen i baksetet har former, men er fortsatt flatt nok til at det fungerer fint for tre personer. Det har riktig nok kun to ISO-fix fester til barnestoler, men du finner et tredje i passasjersetet foran. Tre ISO-fix i baksetet hører som regel enda større biler til. Når vi først satt i baksetet oppdaget vi at det var elektronisk justering av varme for baksetepassasjerene. Det var også to USB-C kontakter for å lade gadgets. I bakseteryggen fant vi en egen lomme for mobiltelefonen, og det var klappbord i ryggen på begge forstolene.

Selv om taklinjen på Enyaq er dratt noe ned, så er takhøyden i baksetet upåklagelig. Taktrekket er formet på en måte så det skaper ekstra takhøyde for de lengste av oss. Undertegnede er 176, og hadde fortsatt minst 15 centimeter å gå på, og det selv på en modell med soltak i form av en stor glassluke som er til å åpne.

I bakseteryggen finner vi et midtarmlene som har to koppeholdere når det er lagt ned. I tillegg til midtarmlenet vil du også finne en skiluke, dersom du skal frakte ski eller lange gjenstander. Bredden på hele baksetet er 130 centimeter, for den som lurer. For de håpefulle, bilen blir ikke å få som 7-seter.

Stor valgfrihet

Jil Mahler er produktsjef for Skoda Enyaq, og kunne ikke få terpet nok om hvor enkelt det skal være å velge riktig utstyr til bilen. Vi må innrømme at vi muligens falt av halvveis i forklaringen, men den baserte seg på at man har en grunnpakke med utstyr, for deretter å velge eksteriør- og interiørdesign, og deretter funksjonelt utstyr.

Alt i alt blir det fem utstyrsmodeller å velge blant, deretter 10 tilleggspakker.

Når tiden er inne for å velge farge, så vil det bli ni fargevalg, bortsett fra på Founders Edition. Denne kommer kun i sort, eller i en slags sjøgrønn metalikk.

Det blir også valgmulighet for krom eller sorte vinduslister utvendig. Og når det gjelder rutene, så blir akustikkglass også å finne på utstyrslisten.

Alle modeller som kommer til Norge har varmepumpe som standard, og bare så det ikke er noen tvil, dette er ikke i stedet for PTC-varmer. Det er både og, som i alle andre biler med varmepumpe.

For å liste opp noen av de andre detaljene vi fant, så kan vi raskt nevne utenpåliggende dørhåndtak (ikke innfelte), den har slanke sorte takrails som tilbehør, lyktespylere, du har mulighet for å få en opplyst stor grill som tilbehør, og hjul i dimensjoner fra 19-tom til 21-tom.

En ting du derimot ikke kan velge bort, og jeg ser ingen grunn til å skulle gjøre det heller, er trommelbremsene bak. De er standard på alle modeller, og vil på sikt være et besparende element.

PLATTFORMDELING: Bilen er laget på samme plattform som de nye elbilene til VW, MEB-plattformen. Foto: Ivo Hercik
PLATTFORMDELING: Bilen er laget på samme plattform som de nye elbilene til VW, MEB-plattformen. Foto: Ivo Hercik Vis mer

Stort bagasjerom

Endelig kan vi også avsløre at bagasjerommet vil få et volum på 585 liter. Dette er opp til toppen av seteryggene og bagasjeromstrekket. Hvor mange liter det er snakk om når seteryggene er lagt ned har vi foreløpig ikke fått oppgitt.

Skoda har foreløpig ikke oppgitt noen mål, men vi hadde naturligvis med eget målebånd, og målte lengde, bredde og høyde i bagasjerommet til å være 98, 100 og 51 centimeter.

Høyden var fra gulvet i bagasjerommet, og opp til bagasjeromsdekslet. Når du legger ned bakseteryggene får du en lengde på 187 centimeter, når førerstolen er justert til en person på 1,76. Da har du et flatt gulv uten kanter hele veien.

Som vi tidligere har meldt, så er det ikke klargjort for noen frunk under panseret. Vi har forståelse for dette på ID.3, ettersom den har kort front, men i en bil som dette burde det vært mulig å få plass til en ladekabel, om ikke annet.

Skulle du ikke få nok bagasje inn i bilen, så vil du få mulighet til å trekke tilhenger.

Elbil24 har tidligere fått oppgitt fra teknikkere i VW i Tyskland at VW ID.4 vil kunne trekke 1.600 kg. Dette forundret Skoda-gjengen, som kommuniserte 1.250 kg for Enyaq. De var likevel bestemt på at også de skulle kunne trekke 1.600 kg. dersom VW ID.4 kan det. Her er det med andre ord mulighet for en oppjustering av spesifikasjonene.

Hengerfestet er forøvrig elektrisk utløstbart, for deretter å måtte smekke det i lås manuelt.

SKILLER SEG UT: Det er vanskelig å gjemme seg bort med en dekor som dette. Foto: Ivo Hercik
SKILLER SEG UT: Det er vanskelig å gjemme seg bort med en dekor som dette. Foto: Ivo Hercik Vis mer

Infotainment

Det er allerede kjent at Enyaq får en 5,3 toms skjerm foran rattet, i tillegg til en 13-tommer høyt plassert over midtkonsollen. På innstegsmodellene vil denne være på kun 10 tommer, så vær sikker på at du velger riktig i så måte. Senere vil det også bli mulig å få bilen med det samme VR-systemet som VW vil tilby i ID.3 og ID.4.

Dersom du er opptatt av godt stereoanlegg, så vil det komme flere nivåer, og det er Canton som er hoffleverandør i Enyaq også. På det meste sitter det 10 høyttalerelementer rundt om.

Enyaq kommer naturligvis med app som kan kontrollere det aller meste. Bilen får også full OTA (Over The Air) oppgradering. Nå er det kjent at konsernet sliter med nettopp programvaren til bilene, men det er senest forrige uke blitt lovet at dette ikke skal forsinke bilene nevneverdig.

Dessverre mener VW-konsernet at de nå har funnet en ny inntektskilde gjennom såkalte Functions On Demand - at de skal selge eller leie deg funksjoner i bred skala. Derfor vil ikke bilene få egen støtte for verken Spotify, Netflix eller Youtube, slik enkelte andre som ligger langt fremme har.

VW-gruppen har i stedet laget en egen løsning for strømming av musikk, og ja, du har gjettet riktig. Denne må du naturligvis betale ekstra for.

Er det noe verden ikke trenger, etter vår mening, så er det ytterligere en musikktjener som kun fungerer i bilen. Jo da, du vil eksempelvis kunne bruke Spotify gjennom Apple CarPlay, eller Android Auto, men da får man ikke det strømlinjeformede opplegget man normalt får gjennom bilens eget operativsystem.

VÅTE FORHOLD: Kjøringen fant sted langt fra folk i et vått Irland. Foto Ivo Hercik
VÅTE FORHOLD: Kjøringen fant sted langt fra folk i et vått Irland. Foto Ivo Hercik Vis mer

Ingen terning

Da vi kjørte Skoda Vision iV i fjor sommer ga den en veldig fin indikasjon på hva vi hadde i vente. Etter å ha sett det ferdige produktet er vi ikke noe mindre positive.

Vi velger likevel å ikke kaste terningen denne gangen. Bilene vi kjørte var håndbygde prototyper, men en første prøvesmak som definitivt ga mersmak.

Likevel var det mer interessant å finne ut litt mer detaljer enn å kjenne på kjørefølelsen. Vi hadde naturligvis ikke mulighet for å gjøre forbruks- og rekkeviddetester, og vi var dessuten tre og fire personer i bilene til enhver tid. Vi får snart mulighet for å teste produksjonsmodellene, og avventer med de store konklusjonene til da.

Litt vel tidlig ute

Denne prøvekjøringen fant faktisk sted så tidlig som i februar i år, med strenge tiltak for å holde informasjonen og bildene for oss selv frem til nå.

Skoda skal ha ros for å ha laget god kamuflasje, for det er knapt mulig å se hva bilen har å by på.

I ettertid er det dukket opp såkalte spionbilder med mindre dekor enn dette, der det er mulig å ane mer hvordan den endelige bilen ser ut. Google er i så måte en venn i nøden.

Foruten bilene vi har kjørt med kamuflering, har vi også fått se det helt ferdige produktet avkledd. Dette mot å levere inn både kamera og mobiltelefon på forhånd. Resultatet lover svært bra. Modellen vi fikk gå gjennom var toppmodellen, en Founders Edition utgave med alt utstyr. Ikke bare var det en svært riktig størrelse, men det var også et godt premium preg over den. Ironisk nok, for Skoda er ment å være et rimelig merke i VW-porteføljen.

Produktet er definitivt riktig, så er det bare å håpe prisen blir det samme. De første bilene som kommer er de bakhjulsdrevne utgavene. Rett over nyåret kommer modellene med firehjulstrekk, mens Coupé-utgaven først kommer godt ut i neste år. Valgets kval.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.