ŠKODA med salgsrekord for femte år på rad
ŠKODA med salgsrekord for femte år på rad

ŠKODA med salgsrekord for femte år på rad

16. 1. 2018

ŠKODA AUTO økte salget i 2017 med 6.6% til 1.200.500 biler på verdensbasis. ŠKODA i Norge økte salget med 16,3% til 9.042 biler.

ŠKODA AUTO har satt ny salgsrekord igjen for femte år på rad, med en vekst på 6,6% til 1.200.500 biler (2016: 1.126.500). 2017 blir det fjerde året på rad for ŠKODA AUTO med mer enn 1 million leverte biler. «ŠKODA OCTAVIA er fremdeles vår viktigste modell, og bidrar sammen med SUPERB og de to nye SUV-modellene KODIAQ og KAROQ til suksessen i Norge», sier ŠKODA-direktør Thomas Meiner hos importøren Harald A. Møller AS.

Salget i Vest-Europa økte i 2017 med 5,2% til 477.700 biler (2016: 454.000 biler). Tyskland er fremdeles det nest største markedet for ŠKODA med 173.300 biler, noe som også gjør ŠKODA til det største importmerket i Tyskland. Veksten var betydelig i en rekke av de store markedene i Europa med vekstrater på 18,5% i Frankrike, 20,3% i Italia, 17,9% i Østerrike, i tillegg til 16,3% i Norge.

Det største enkelt-markedet for ŠKODA er utvilsomt Kina, og også her opplevde de vekst i 2017 med et salg på hele 325.000 biler.

2017 ble det beste året i ŠKODA AUTOs 122-årige historie, og ŠKODA i Norge har hatt det beste året noensinne. De to bestselgerne OCTAVIA og SUPERB klarte i 2017 i stor grad å opprettholde volumet fra 2016 til tross for lanseringen av de to nye SUVene KODIAQ og KAROQ. «Salget av de nye SUV-modellene kommer som et tillegg til de eksisterende modellene, noe som innebærer at en rekke nye kunder valgte ŠKODA som sitt bilmerke i 2017», sier direktør Thomas Meiner.

De to nye SUVene KODIAQ og KAROQ går inn i Norges mest populære segment, og med ulike motorer og kombinasjoner som 4x4 og DSG automatgir er modellene attraktive for mange norske familier.

ŠKODA-kjeden i Norge ble utvidet med en ny forhandler på Oslo Vest i 2017, og består nå av 42 forhandlere over hele Norge. «Mye av grunnlaget for suksessen vi opplever ligger i forhandlerapparatet, som har gjort en kjempeinnsats i året som gikk med salg av nye og brukte biler. Kundeundersøkelser viser også at kundene er fornøyd med jobben forhandlerne gjør», sier direktør Thomas Meiner.

«Målet i Norge for 2018 blir å opprettholde det gode nivået fra 2017 på bilsalget, og samtidig jobbe videre med kvalitet i kundebehandlingen», sier Thomas Meiner avslutningsvis.



Siste nyheter

Alle nyheter