• CITIGO
  • FABIA
      • FABIA
        FABIA fra  181 400
        En ung og urban småbil
        • ​​​​​​​​Uttrykksfull, moderne og dynamisk​​
        • Nytt, friskt interiørkonsept ​​
        • Nå med bredere, lavere og mer harmoniske proporsjoner​​​
        • til330l /1150l
        • fra3,4l/100km
        • fra88g/km
      • FABIA MONTE CARLO
        FABIA MONTE CARLO fra  219 400
        Mer stil og komfort.
        • ​​​​​​Sorte detaljer, panoramatak og lettmetallfelger.
        • Sorte og røde sportsseter og tre-eket sportsratt.​​
        • ​​Klassens største bagasjerom.​
        • til330l /1150l
        • fra3,4l/100km
        • fra88g/km
      • FABIA STASJONSVOGN
        FABIA STASJONSVOGN fra  204 400
        Vi starter der andre slutter
        • ​​​​​​Klassens største bagasjerom
        • Nye assistenter og innovative komfort- og infotainmentsystemer​​
        • ​Kraftfulle og effektive motorer
        • til530l /1395l
        • fra3,4l/100km
        • fra89g/km
      • FABIA STASJONSVOGN SCOUTLINE
        FABIA STASJONSVOGN SCOUTLINE fra  235 700
        Klar for nye opplevelser
        • ​​​​​​Funkjsonelle designløsninger
        • ​​Innovativ teknologi
        • ​​16" Rock eller 17" Clubber aluminiumsfelger ​
        • til530l /1395l
        • fra3,4l/100km
        • fra89g/km
  • RAPID SPACEBACK
      • RAPID SPACEBACK
        RAPID SPACEBACK fra  236 500
        ŠKODAs unge kompaktbil
        • ​​​​​​​​Sportslig og dynamisk eleganse​
        • Et romslig, tiltalende interiør med sportslig, treeiket ratt
        • Panoramatak i glass og forlenget bakvindu
        • til415l /1380l
        • fra3,6l/100km
        • fra94g/km
  • OCTAVIA
      • NYE OCTAVIA
        NYE OCTAVIA fra  273 500
        Vår mest populære modell har blitt enda bedre.
        • ​​Nye designelementer foran og bak, full-LED hovedlykter
        • ŠKODA Connect mobile online-tjenester
        • Topp-moderne assistentsystemer​​​
        • til590l /1580l
        • fra3,9l/100km
        • fra102g/km
      • NYE OCTAVIA RS
        NYE OCTAVIA RS fra  374 000
        Mer kraft, sikkerhet og nye tilkoblingsmuligheter
        • ​​Sportslig design, ny teknologi og imponerende kraft
        • Nye full-LED frontlykter
        • Topp-moderne teknologi for assistentsystemer og tilkobling​
      • NYE OCTAVIA RS 245
        NYE OCTAVIA RS 245 fra  445 000
        Ren sportsfølelse
        • ​​​2.0 TSI 245 HK motor, ny 7-trinns DSG girkasse
        • Topphastighet 250 km/h, fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder
        • Sportsseter i kombinasjonen alcantara/skinn med elektrisk setejustering foran​
        • til590l /1580l
        • fra0l/100km
        • fra146g/km
      • NYE OCTAVIA STASJONSVOGN
        NYE OCTAVIA STASJONSVOGN fra  280 800
        Vår mest populære modell har blitt enda bedre.
        • ​​Nye designelementer foran og bak, full-LED hovedlykter
        • ŠKODA Connect mobile online-tjenester
        • Topp-moderne assistentsystemer​​
        • til610l /1740l
        • fra3,9l/100km
        • fra102g/km
      • NYE OCTAVIA SCOUT
        NYE OCTAVIA SCOUT fra  383 500
        Robust partner med familieferdigheter
        • ​​Funksjonell design​
        • Intelligent firehjulstrekk​
        • Rough-Road-pakke for å beskytte understellet
  • SUPERB
      • SUPERB
        SUPERB fra  345 300
        En ny æra begynner.
        • ​​​​​​​​​​ŠKODAs flotteste bil noen sinne​​.
        • Lengre og bredere.
        • ​​Helt ny teknologi.​​​
        • til625l /1760l
        • fra3,8l/100km
        • fra100g/km
      • SUPERB SPORTLINE
        SUPERB SPORTLINE fra  443 100
        En ny æra begynner.
        • ​​​​​​​​​​​​15mm senket sportsunderstell, mørke bakruter
        • 19” antrasitt-lettmetallsfelger, sorte rails
        • Sportsseter, tre-eiket multifunksjons-sportsratt​
        • til625l /1760l
        • fra4l/100km
        • fra105g/km
      • SUPERB STASJONSVOGN
        SUPERB STASJONSVOGN fra  356 100
        En iøynefallende og svært romslig stasjonsvogn med det nyeste innen teknologi.
        • ​​​​​​​​​​Et bagasjerom med et grunnvolum på 660 liter
        • Mange nyskapende sikkerhets- og komfortassistentsystemer
        • ​​Maksimal komfort med dynamisk understellsregulering​
        • til660l /1950l
        • fra4l/100km
        • fra103g/km
      • SUPERB SPORTLINE STASJONSVOGN
        SUPERB SPORTLINE STASJONSVOGN fra  453 600
        En ny æra begynner.
        • ​​​​​​​​​​​​​​​​15mm senket sportsunderstell, mørke bakruter
        • ​​19” antrasitt-lettmetallsfelger, sorte rails
        • ​​Sportsseter, tre-eiket multifunksjons-sportsratt​​
        • til660l /1950l
        • fra4l/100km
        • fra106g/km
  • YETI
      • YETI
        YETI fra  253 700
        Elegant og stilig nok til byen, og eventyrlysten offroad
        • ​​​​​Vår første ŠKODA med ryggekamera ​​
        • Komfortable DSG-automatgirkasser
        • SmartLink-teknologi​​​​​​
      • YETI OUTDOOR
        YETI OUTDOOR fra  280 600
        En stilfull SUV med robust utseende og offroadutstyr
        • ​​​Offroadsystem for firehjulsdrevne biler på vanskelig underlag​​
        • H​øy plassering av hovedlyktene i alle modelltypene
        • SmartLink-teknologi​​​​​​​​
  • KAROQ
      • KAROQ
        KAROQ
        Ny kompakt-SUV med karakter
        • Full LED hovedlykter og heldigitalt instrumentpanel
        • Off-road modus, det siste av teknologi, SKODA Connect
        • Romslig interiør, VarioFlex-bakseter​​
  • KODIAQ

VISION E er ŠKODAs første elektriske konseptbil

4/20/2017
På bilutstillingen i Shanghai viser ŠKODA frem konseptbilen VISION E – den tradisjonsrike bilprodusentens første elektriske konseptbil. ŠKODA forteller samtidig om sine planer for elektrifisering.
- Med VISION E viser vi frem alle aspekter av ŠKODA sitt fremtidige designspråk og teknologi. Dette er vår første helelektriske bil, og den er også klargjort for nivå 3 selvkjørende teknologi. Med VISION E overføres egenskaper som er typiske for ŠKODA til en elektrisk bil. Nytt designspråk, et romslig interiør, innovativ teknologi og det siste innen assistentsystemer samt en rekke ”Simply Clever”-løsninger.

VISION E er basert på Volkswagen Groups modulære elbilplattform (MEB) og er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter 306 hestekrefter. VISION E gir god akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. Takket være litium-ion batteripakken og et intelligent system for regenerering av energi har VISION E en rekkevidde på inntil 500 kilometer.

- Norge er et verdensledende marked for elektriske biler. Vi ser vi veldig frem til elektrifiseringen av ŠKODA sin modellportefølje. Ved å kombinere de klassiske ŠKODA-kvalitetene som god plass, smarte løsninger og gunstige priser med ny teknologi, er vi sikre på at vi også i fremtiden vil ha biler som er veldig attraktive i det norske markedet, sier ŠKODA direktør i Norge, Thomas Meiner.

Moderne formspråk
VISION E er 4,69 meter lang, 1,92 meter bred og 1,59 meter høy. Akselavstand på hele 2,85 meter og korte overheng betyr svært god innvendig plass. Den fremtidsrettede bilen kombinerer høy sitteposisjon som kjennetegner SUV-er med de praktiske egenskapene til en kombi, samt en coupé-lignende taklinje som utstråler sportslighet. - De siste årene har vi vist frem en rekke konseptbiler som viser veien for ŠKODA fremover. Med VISION E presenterer vi neste skritt på veien mot et fremtidsrettet design, forteller sjef for eksteriørdesign hos ŠKODA, Karl Neuhold.

Fronten på VISION E kjennetegnes av det spesielle panseret. Under dette finner man en bred stripe med LED-lys som strekker seg i hele bilens bredde og flyter inn i de trekantede lyktene i hvert hjørne. Lyktene med Matrix LED-teknologi sørger for optimalt lys som er tilpasset enhver kjøresituasjon. De energieffektive LED-lysene gir et skarpt og jevnt lysbilde foran bilen, og et kamera analyserer trafikksituasjonen for å tilpasse lyset til situasjonen.

Fra siden kjennetegnes VISION E av den bratte frontruten og en skrånende taklinje som understreker det coupé-lignende designet. Fraværet av en klassisk B-stolpe og speil bidrar også til bilens fremtidsrettede utseende. Det samme gjør bakdørene som er hengslet motsatt av det som er vanlig – noe som sørger for enkel adkomst til baksetene.

Skulderlinjen strekker seg fra frontlyktene til baklyktene og skaper et interessant spill mellom lys og skygge langs bilens sider. Under skulderlinjen finner man nok en LED-stripe som strekker seg langs dørene. Linjens utforming sørger for å ytterligere understreke bilens progressive design.

De distinkte horisontale linjene og den dynamiske formen bidrar til å gi ŠKODA VISION E et sportslig uttrykk – selv når den står stille. Kombinasjonen av disse designgrepene og de klassiske ŠKODA-elementene gjør VISION E til en attraktiv representant for ŠKODAs videreutviklede designspråk.

Romslig interiør
Takket være de store glassflatene, har konseptbilen er lyst og luftig interiør. De horisontale linjene i eksteriørdesignet finner man også igjen på innsiden, og dette bidrar blant annet til å understreke den gode innvendige plassen. De fire separate og kroppsformede setene bidrar samtidig til å understreke bilens modernitet.

Setene er løftet litt høyere enn vanlig for å gi bedre utsyn, og de roteres også inntil 20 grader for å gjøre inn- og utstigningen lettere. Når døren åpnes roteres setene automatisk utover, før de returnerer til normalposisjonen når døren lukkes. Dette er nok et eksempel på ŠKODAs ”Simply Clever”-løsninger som gjør hverdagen litt enklere.

I instrumentpanelet finner man en stor touchskjerm hvor føreren og passasjeren får tilgang til alle de viktigste funksjonene i ŠKODA Connect-systemet. I tillegg til skjermen hvor tradisjonelle kjøretøydata blir presentert er VISION E også utstyrt med ekstra skjermer for passasjerene bak som kan styres individuelt. På innsiden av dørene er det også et eget oppbevaringsrom for smarttelefoner. Disse er utstyrt med induksjonslading, og passasjerene vil ha tilgang til innhold fra telefonen gjennom sine egne skjermer.

306 hestekrefter, 4x4 og inntil 500 km rekkevidde
To elmotorer med en samlet effekt på 306 hestekrefter sørger for at alle kreftene er tilgjengelig umiddelbart. Dette gir en imponerende akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. De to elmotorene jobber sammen for maksimal effektivitet til enhver tid, og de driver alle fire hjulene permanent.

Den væskekjølte litium-ionbatteripakken sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NDEC), og er plassert under bilens gulv. Plasseringen sørger også for en optimal vektfordeling mellom de to akslene og bidrar til VISION Es lave tyngdepunkt.

En annen ”Simply Clever”-løsning man finner på VISION E er induksjonslading. Ved hjelp av en ladematte som for eksempel kan plasseres i garasjen, vil bilen lades uten bruk av ledninger. VISION E kan også hurtiglades inntil 80 prosent batterikapasiteten på kun 30 minutter.

Selvkjørende teknologi og nye assistentsystemer
Med VISION E viser ikke ŠKODA bare fremtiden for utslippsfri mobilitet, men bilen er også utstyrt med selvkjørende teknologi som kan bli en realitet innen kort tid.

- VISION E-konseptet oppnår det som kreves for å være en nivå 3 selvkjørende bil. Den kan kjøre av seg selv i kø, gjennomføre motorveietapper med autopilot, holde seg i kjørefeltet og gjennomføre unnamanøvrer, forbikjøringer og parkere på egen hånd, forteller produktsjef hos ŠKODA Norge, Silje B. Utaker. Alt dette er mulig ved hjelp av en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikkbildet.

VISION E har også en rekke assistentsystemer som øker sikkerheten. Flere av disse er tilgjengelig på mange av dagens ŠKODA-modeller, men VISION E byr også på en rekke nyvinninger. Blant annet Traffic Jam Assist som automatisk akselerer og bremser, autopilot for motorveikjøring og «Educated Parking» som lærer seg og finner frem til sjåførens foretrukne parkeringsplasser. Med systemets unike evne til å lære trenger sjåføren bare å gjennomføre to parkeringsmanøvre på en plass før systemet kjenner igjen parkeringsplassen. Deretter finner bilen frem til plassen med induksjonslading og parkerer helt på egenhånd.

En annen ny funksjon i VISION E er «Eye Tracking» som overvåker sjåførens øyebevegelser og gjør det mulig å vise frem informasjon i perfekt posisjon på én av bilens skjermer. Funksjonen kan også brukes til å advare sjåføren dersom vedkommende begynner å bli sliten. Bilen vil da foreslå at man tar en pause. VISION E kan også overvåke sjåførens hjerterytme. Sjåføren vil få en advarsel dersom denne når et farlig nivå, og om et medisinsk problem skulle oppstå vil VISION E bruke sin selvkjørende teknologi til å trygt stoppe bilen i veiskulderen.

Fem elbiler og ladbare hybrider
ŠKODA vil gjøre elektrisk mobilitet til en del av hverdagen, og får å nå dette målet utvikles det også ladbare hybrider i tillegg til rene elbiler. Disse modellene vil være biler som er enkle i bruk, med lang rekkevidde og med en rekke ”Simply Clever”-løsninger. Den første ladbare hybridmodellen fra ŠKODA vil være Super som lanseres i 2019.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets vekststrategi, og ŠKODA vil ha fem helelektriske biler i sin portefølje innen 2025. Da skal også hver fjerde ŠKODA-modell som selges enten være en ladbar hybrid eller en elbil.

For ŠKODA er utviklingen av elbiler og selvkjørende teknologi tett knyttet sammen. I fremtiden vil sjåføren ha mulighet til å overføre flere av oppgavene til bilen. Alle de elektriske modellene fra ŠKODA som blir basert på MEB-plattformen vil være utviklet med tanke på integrasjon av slik teknologi.

- VISION E viser at ŠKODA er langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, og selv om dette er en konseptbil, vil mye av teknologien man ser her finne veien til produksjonsmodeller i årene som kommer. Aller først ut blir den ladbare ŠKODA Superb – en bil vi er overbevist om blir en suksess blant norske kunder, avslutter Skoda-direktør Thomas Meiner.

For mer informasjon kontakt:
Jan Erik Haugen
Kommunikasjonssjef
+ 47 91566983
jan.erik.haugen@moller.no


RSS
Vi bruker informasjonskapsler til å gi deg best mulig funksjonalitet og en god opplevelse når du besøker ŠKODA AUTO-nettsiden. Hvis du fortsetter å surfe på våre nettsider uten å endre innstillingene for informasjonskapsler, går vi ut fra at du godtar å motta informasjonskapsler fra nettstedet vårt.
Cookies-innstillingene kan endres når som helst ved hjelp av koblingene nederst på siden.