Dette er et tilleggsvindu til hovedsiden.

Tilbake til hovedsiden

All informasjon du trenger

ŠKODA SUPERB SPESIFIKASJONER

Bilens mål

Sikkerhet

Hastighetsbegrenser

Som navnet tilsier, begrenser denne funksjonen bilens maksimale hastighet. Føreren kan angi en topphastighet på mellom 30 og 210 km/t og holde blikket rettet mot veien. Til forskjell fra fartsholderen, som opprettholder en valgt hastighet, hindrer hastighetsbegrenseren føreren i å kjøre fortere enn en angitt hastighet. Av sikkerhetshensyn deaktiveres denne funksjonen midlertidig under kick-down (når gasspedalen er trykket helt inn.)

Hastighetsbegrenser
Hastighetsbegrenser
Andre sikkerhetsfunksjoner

Nye ŠKODA SUPERB står for kompromissløs sikkerhet. I tillegg til de sikkerhetssystemene som beskrives ovenfor, leveres følgende standard- og ekstrautstyr til SUPERB:

ABS forhindrer at hjulene låses ved nødbremsing eller bremsing på glatt underlag.

Bremseassistenten hjelper føreren ved å øke bremsetrykket under nødbremsing. Dette kan gi en vesentlig reduksjon av bremselengden.

MSR motvirker at drivhjulene låses dersom føreren reduserer hastigheten på glatt underlag.

ASR gir smidig start og akselerasjon uten hjulspinn på glatt underlag.

EDL hjelper deg når du akselererer eller kjører i oppoverbakke med dårlig veigrep for ett av drivhjulene.

XDS+ assisterer føreren i skarpe svinger, og sørger for at bilen forholder seg nøytral ved dynamisk kjøring i svinger. Styreelektronikken simulerer hovedsaklig en sperredifferensial for å gi bedre veigrep og kjøredynamikk i svinger. Resultatet er at bilen lar seg styre mye sikrere og mer naturlig gjennom svinger.

Dekktrykkontrollen holder føreren hele tiden oppdatert på dekktrykket.

Bakkestartassistenten sørger for trygg bakkestart. Systemet aktiveres automatisk i stigninger på fem grader eller mer, og gir en enkel og trygg bakkestart uten bruk av håndbremsen. Systemet forhindrer at bilen ruller bakover eller at motoren kveles.

Blinkende bremselys reduserer faren for påkjørsel bakfra, spesielt når bilen nærmer seg kø på motorveien eller plutselig bremser foran en uventet hindring.

Drivlinje og styring

Firehjulsdrift

Nye ŠKODA SUPERB leveres med et nytt og innovativt firehjulstrekksystem for å sikre best mulig fremkommelighet.

Velg mellom fire motorer (1,4 TSI/150 hk, 2,0 TSI/280 hk, 2,0 TDI/150 hk og 2,0 TDI/190 hk) med avansert firehjulstrekk, som alle garanterer optimal kjøredynamikk, aktiv sikkerhet på høyeste nivå og økonomisk forbruk.

Momentfordelingen mellom hjulene endres automatisk etter forholdene. Det ideelle dreiemomentet for bakakselen regnes ut av styreenheten. Justeringer foretas med variabelt trykk på clutchplatene.

Progressiv styring

Denne funksjonen gir tredje generasjon ŠKODA SUPERB bedre kjøreegenskaper og smidighet i svingene. Den progressive styringen justerer forholdet etter hvor langt du dreier rattet. Progressiv styring leveres kun i kombinasjon med sportsunderstell.

Grønn teknologi

Sylinderkutteknologi (ACT)

ACT innebærer at andre og tredje sylinder kuttes midlertidig. Med bare to sylindre jobber motoren mer effektivt. Avhengig av kjørestil, kan teknologien redusere forbruket med mer enn 0,5 liter per 100 km. ACT aktiveres når turtallet er mellom 1400 og 4000 o/min, ved et dreiemoment på mellom 25 og 100 Nm og ved hastigheter på opptil 130 km/t.

Start-​Stopp-system​

Start-stopp-systemet slår av motoren når den ikke trengs. Denne funksjonen er svært praktisk, fremfor alt i bytrafikk, hvor den senker drivstofforbruket betydelig. Start-stopp-systemet aktiveres automatisk når du starter motoren, og kan slås av manuelt når som helst.

Start-​Stopp-system​
Start-​Stopp-system​
Gjenvinning av bremseenergi

Hva skjer når bilen gjenvinner energi? Kinetisk energi omdannes til anvendelig strøm, som lagres i batteriet eller brukes av elektriske systemer. Under motorbremsing leverer dynamoen strøm til forbrukere i bilen og lader batteriet​. Dette sparer drivstoff som ellers ville blitt brukt til disse oppgavene.

Gjenvinning av bremseenergi
Gjenvinning av bremseenergi
ECO-modus (valg av kjøremodus)

Kjøremodusen ECO er en modus for miljøbevisste førere som er opptatt av drivstofføkonomi. I modeller med direktekoblingsgirkasse omfatter ECO-modusen en rullefunksjon​. Rullefunksjonen brukes når du tar foten av gasspedalen.

ECO-modus (valg av kjøremodus)
ECO-modus (valg av kjøremodus)
Active Air Blades

Active Air Blades sørger for redusert luftmotstand og dermed lavere forbruk og utslipp. Hvis motoren eller klimaanlegget ikke går for fullt, stenges luftdysene, og luftstrømmen presses mot bilens karosseri​, slik at tapene blir mindre. Active Air Blades hjelper også til med å varme opp motoren raskere etter en kaldstart.

Giranbefaling

Ved å velge riktig gir kan du spare drivstoff og øke kjørekomforten. Lavere turtall gir lavere drivstofforbruk og en mer stillegående motor. Symbolene øverst til høyre på displayet bekrefter rett girvalg, eller anbefaler å gire opp eller ned.​

Giranbefaling
Giranbefaling