HVEM INNFØRER WLTP?

Forklaring til kartet:

Grønn - EU (28 land)
Lys grå – 4 andre europeiske land (Sveits, Liechtenstein, Norge, Island)
Sort - Kandidatland: Tyrkia (WLTP gjelder for importerte biler; NEDC gjelder for lokalproduserte biler), Israel og fjerne EU-regioner (fortsatt uklart): Réunion, Martinique, Guadeloupe, Fransk Guyana, St. Martin, Mayotte
Mørk grå - Delvis implementering (planlagt): Sør-Korea, Japan (WLTP uten “ekstra høy” testsyklusfase), India, Kina (kun CO2-utslipp, NEDC brukes for forbruksverdier)

WLTP SAMMENLIGNET MED NEDC

• Testsyklus varer 50 % lengre • Testsyklusens distanse er mer enn doblet • Høyere topphastighet på 131 km/t • Høyere gjennomsnittshastighet på 47 km/t • Halvert tomgangstid.

DETALJER

WLTP krever høyere testmasse for kjøretøyer (15 % av kjøretøyets maksimale nyttelast).

TIDSLINJE


WLTP er mer omfattende enn NEDC

WLTP tar hensyn til ekstrautstyr, f.eks. større felger, GPS og spoilere. Hvordan ekstrautstyret påvirker CO2 og forbruk, måles basert på utstyrets innvirkning på rullemotstand, aerodynamikk og vekt.

RDE og PEMS