WLTP SAMMENLIGNET MED NEDC
• Testsyklus varer 50 % lengre • Testsyklusens distanse er mer enn doblet • Høyere topphastighet på 131 km/t • Høyere gjennomsnittshastighet på 47 km/t • Halvert tomgangstid.
Forklaring til kartet:
Grønn - EU (28 land)
Lys grå – 4 andre europeiske land (Sveits, Liechtenstein, Norge, Island)
Sort - Kandidatland: Tyrkia (WLTP gjelder for importerte biler; NEDC gjelder for lokalproduserte biler), Israel og fjerne EU-regioner (fortsatt uklart): Réunion, Martinique, Guadeloupe, Fransk Guyana, St. Martin, Mayotte
Mørk grå - Delvis implementering (planlagt): Sør-Korea, Japan (WLTP uten “ekstra høy” testsyklusfase), India, Kina (kun CO2-utslipp, NEDC brukes for forbruksverdier)
• Testsyklus varer 50 % lengre • Testsyklusens distanse er mer enn doblet • Høyere topphastighet på 131 km/t • Høyere gjennomsnittshastighet på 47 km/t • Halvert tomgangstid.
WLTP krever høyere testmasse for kjøretøyer (15 % av kjøretøyets maksimale nyttelast).
WLTP tar hensyn til ekstrautstyr, f.eks. større felger, GPS og spoilere. Hvordan ekstrautstyret påvirker CO2 og forbruk, måles basert på utstyrets innvirkning på rullemotstand, aerodynamikk og vekt.