Historien bak logoen

Fra Laurin & Klement til ŠKODA

Dagens ŠKODA-logo er raskt gjenkjennelig for de aller fleste. Men det mange kanskje ikke er klare over, er at den har gått gjennom flere store endringer i løpet av ŠKODAs over 120 år lange historie. Her ser du noen av de største endringene frem til dagens versjon.

(1895–1905)

Slavia-logoen

I Slavia-merkets tid ble det produsert sykler og motorsykler ved verkstedet i Mladá Boleslav. Logoen var basert på et hjul dekorert med lindeblader, som skulle symbolisere de ulike slaviske nasjonene. Navnene til bedriftens grunnleggere Laurin og Klement ble lagt til, og disse skulle senere bli hovedmotivet i en ny logo.
(1905–1925)

L&K-logoen

L&K-logoens design var inspirert av Art Nouveau-bevegelsen som preget kunsten først på 1900-tallet. Muligens som en referanse til den lydlige likheten mellom Václav Laurins etternavn og laurbærblader var initialene til selskapets to grunnleggere omgitt av en laurbærkrans, som jo også er et seierssymbol.
(1926–1933)

Škoda-logo

Fra 1926 ble det produsert biler under varemerket Škoda i Mladá Boleslav. Selv om merkenavnet var helt nytt, var designen en videreføring av den gamle logoen. Škoda-logoen fikk riktignok en ny, oval utførelse, men merkenavnet omgitt av en laurbærkrans var fortsatt hovedelementet.
(1926–1995)

Škoda-logo

Logoen med den berømte «bevingede pilen» ble tatt i bruk for første gang i 1926. Opphavet er ukjent, selv om ideen (et stilisert indianerhode med hodepryd bestående fem fjær) har blitt tillagt Tomáš Maglič, som var markedsføringsdirektør for Škoda Plzeň.
(1995–2011)

ŠKODA AUTO-logo

Den svarte og grønne logoen som ble tatt i bruk i 1995, gav ŠKODA-merket et tydeligere særpreg. Det svarte symboliserer de hundreårige tradisjonene, og det grønne står for en miljøvennlig produksjon.
(2011–2016)

ŠKODA-logo

Med slagordet «The new Power of Škoda» presenterte ŠKODA hovedelementene i konsernets nye visuelle identitet, kjennetegnet av friskhet og presisjon, på bilutstillingen i Genève i 2011. Den velkjente bevingede pilen hadde nå fått nye farger som gjorde den enda lettere gjenkjennelig og tydeligere enn før.
(fra 2016)

ŠKODA-logo

Den nye ŠKODA-logoen er basert på slagordet «Driven by Inventiveness. Clever Ideas – Since 1895» (Med oppfinnsomhet i førersetet. Smarte ideer – siden 1895), som henspiller på ŠKODAs utrettelige arbeid for å oppfylle kundenes behov og fremheve ŠKODAs historiske arv og merkets kjerneverdier. Den nye utgaven av logoen, som ble lansert mot slutten av 2016, er en del av den nye bedriftsidentiteten og illustrerer merkets tette bånd til VW-konsernet. En viktig endring er at navnet i den nye layouten er plassert under logoen, med den bevingede pilen i en kromfarget sirkel.

Siste nyheter

Alle nyheter