Blant folkesuvene er det ikke så mange som tilbys med mulighet for en tredje seterad. Mitsubishi Outlander er et unntak - unntatt hybriden - og Nissan X-Trail kan også leveres med syv seter. Nå har vi kjørt en helt ny: Skoda Kodiaq, som vil rivalisere med den gedigne stasjonsvognen Superb i rollen som Skodas flaggskip.
SUV-segmentet er blitt størst i Norge og er den bilkategorien som vokser kraftigst i hele Europa. SUV-er og crossovere spiser stadig større andeler av det norske markedet i alle størrelser. Det samme gjør biler med firehjulsdrift, så hva er vel da bedre enn å tilby både SUV og firehjulsdrift i en bil?
For, nei: SUV og firehjulsdrift er på ingen måte ensbetydende. Det ene følger ikke nødvendigvis det andre, og nedover i Europa selges faktisk de fleste SUV med tohjulsdrift. Sånn blir det ikke i Norge, tipper vi. Kodiaq er bare en av årsakene.
En av de store
Kodiaq er som nevnt på en måte VW Tiguan i Skoda-versjon. (Les vår duell mellom VW Tiguan og BMW X1 her!) Men Skoda har slett ikke bare erstattet logoen og dermed fått en ny SUV i garasjen. Kodiaq tilsvarer nemlig den lange versjonen av Tiguan - som foreløpig ikke er kommet på markedet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.